Η ποίηση μέσα από τα μάτια των παιδιών

Τα παιδιά συνθέτουν και δημιουργούν

Κρυσταλλένια Ζαχαριουδάκη,  Θεοδούλη Στέλλα Μηλιαρά
(ΠΕ16 ΜΟΥΣΙΚΗΣ - krizach@hotmail.com, ΠΕ70 ΔΑΣΚΑΛΩΝ - stemi00@windowslive.com)
13ο Δημοτικό Σχολείο Ηρακλείου - 42ο Δημοτικό Σχολείο Ηρακλείου

ΠΕΡΙΛΗΨΗ

Από την αρχή της περσινής χρονιάς,τα παιδιά ευαισθητοποιήθηκαν σε μορφές ποίησης και μπήκαν στη διαδικασία να δημιουργήσουν δικά τους ποιήματα με θέματα παρμένα από τυχαία ερεθίσματα. Επιστράτευσαν όλη τους τη φαντασία και θέλησαν κάποια από τα ποιήματα ή όλα να τα στολίσουν με μουσική.΄Έτσι και έγινε! Το αποτέλεσμα ήταν εξαιρετικό ώστε τα παιδιά σκέφτηκαν να δημιουργήσουν το προσωπικό τους CD. Ήρθαν σε επαφή με το στούντιο, γνώρισαν τη διαδικασία που απαιτείται για την εγγραφή των τραγουδιών τους και η εμπειρία που απέκτησαν ήταν συγκλονιστική και θα τη θυμούνται για πάρα πολλά χρόνια

H ποιηση μεσα απο τα ματια των παιδιων from ΜΑΡΙΑ RAPTAKI





ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ  

Δημιουργία, αρμονία, αίσθηση, τραγούδι, έκφραση

ΕΙΣΑΓΩΓΗ



Όλα τα παιδιά έχουν το χάρισμα να επεξεργάζονται τους ήχους από την καθημερινότητά τους. Από τη φωνή της μαμάς, το κελάηδημα των πουλιών, το θρόισμα των φύλλων, τις αγαπημένες φωνές των φίλων τους και αιθέριες νότες από διαφορετικά μουσικά όργανα. Άρα παιδί και μουσική συνυπάρχουν.
Έτσι ξεκίνησε το ταξίδι μας. Ένα ταξίδι με άγνωστο προορισμό. Συνταξιδιώτες εμείς, η μουσική, οι λέξεις το παιχνίδι. Σ’ αυτό το ταξίδι ονειρευτήκαμε, κουβεντιάσαμε, παίξαμε και ανακαλύψαμε πως το παιχνίδι των λέξεων δημιουργεί ήχους και οι ήχοι γίνονται η μουσική των λέξεων.
ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΣΤΟΧΟΙ
Βασικός σκοπός του προγράμματος ήταν να έρθουν τα παιδιά σε επαφή με την ποίηση και να γνωρίσουν έργα σπουδαίων ελλήνων ποιητών. Οι στόχοι που θέσαμε ήταν
·         να ευαισθητοποιηθούν
·         να δημιουργήσουν στίχους και να γράψουν τα δικά τους ποιήματα
·         τα ποιήματα αυτά να ζωντανέψουν μέσα από τη μουσική
·         να τα τραγουδήσουν
·         να ζήσουν την υπέροχη εμπειρία να μπουν στο στούντιο και να τα ηχογραφήσουν
·         να αποκτήσουν πολιτισμική και πολιτιστική συνείδηση
·         να εκφράσουν τα συναισθήματά τους μέσα από τον ποιητικό λόγο
·         να νιώσουν περηφάνια για τις αυθόρμητες και πηγαίες δημιουργίες  τους
·         να καλλιεργηθεί  το πνεύμα της συνεργασίας και της ομαδικότητας
·         να τονωθεί η αυτοπεποίθησή τους
Επειδή ο σκοπός μας δεν ήταν κερδοσκοπικός αποφασίσαμε να αφιερώσουμε τη δουλειά μας και τα έσοδα από αυτήν να διατεθούν στο σύλλογο <<ΗΛΙΑΧΤΙΔΑ>> που με τη δράση του προσπαθεί να απαλύνει τον πόνο των παιδιών  με νεοπλασία.
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΩΝ ΔΡΑΣΕΩΝ
Δράση 1.Τα ερεθίσματα έπρεπε να είναι τέτοια  ώστε τα παιδιά να μπορούν να ανταποκριθούν και να είναι πάντα στα πλαίσια των ενδιαφερόντων τους .Έτσι δημιουργήσαμε με όλους τους μαθητές/μαθήτριες του σχολείου μας τα ποιήματα.
Δράση 2. Τα μελοποιήσαμε. Όταν τα άκουσαν για πρώτη φορά ντυμένα με μουσική τα παιδιά ενθουσιάστηκαν και ένιωθαν περήφανα για τις δημιουργίες τους.
Δράση 3. Δημιουργήθηκε μια αντιπροσωπευτική χορωδία από παιδιά     A -  ΣΤ τάξεων.
Δράση 4. Μπήκαμε στο στούντιο και γνωρίσαμε τον τρόπο με τον οποίο θα έπρεπε να δουλέψουμε ώστε να  ηχογραφήσουμε τις δημιουργίες μας. Οι δυσκολίες που συνάντησαν τα παιδιά ήταν αρκετές. Όμως με μεγάλη αγάπη ,συνεργασία, κέφι και μεράκι γι΄ αυτό που έκαναν, κατάφεραν   να  ξεπεράσουν όλα τα εμπόδια .
Δράση 5.Τα τραγούδια ηχογραφήθηκαν και  δημιουργήσαμε το προσωπικό   μας CD .
Δράση 6.Επισκεφτήκαμε και φωτογραφηθήκαμε στον παιδικό ξενώνα <<ΗΛΙΑΧΤΙΔΑ>> για γνωρίσουν τα παιδιά     από κοντά το χώρο και τις δράσεις του συλλόγου στον οποίο αφιέρωσαν τη δουλειά τους. Ήταν εμπειρία ζωής.
ΤΑ ΠΟΙΗΜΑΤΑ ΠΟΥ   ΣΥΝΟΔΕΥΟΥΝ ΤΟ CD ΜΑΣ
ΗΛΙΑΧΤΙΔΑ
Στίχοι: οι μαθητές του  Ε1/Μουσική : Κρύστη Ζαχαριουδάκη
Όλοι μαζί μία παρέα ξεκινήσαμε μια μέρα  
για ένα ταξίδι μακρινό και πολύ τρομακτικό.
Μα καθώς προχωρούσαμε  αχ! τι συναντήσαμε                                                                         ένα φως ονειρικό και πολύ φωτεινό.
Αυτό το φως ήταν ελπίδα  που έμοιαζε με  ηλιαχτίδα.                                                        έδωσε αγάπη και χαρά σ’ όλου του κόσμου τα παιδιά.
          Ο ΔΡΑΚΟΣ
Στίχοι: οι μαθητές του Β2/Μουσική:  Κρύστη Ζαχαριουδάκη
Γίναμε φίλοι μ’ ένα δράκο  που έλαμπε μες το σκοτάδι
έμοιαζε με μεγάλη σαύρα κι είχε πολλά πολλά  αγκάθια.
Όταν τον πρωτοσυναντούσες  ένιωθες τρόμο τόσο τρόμο.      
Όταν στα μάτια τον κοιτούσες   έβλεπες τόση ευγνωμοσύνη και καλοσύνη.
Νοιαζόταν για τον κόσμο όλο και πιο πολύ για τα παιδιά         (2)
                               ΤΟ ΛΙΒΑΔΙ
Στίχοι :οι μαθητές του  Γ1/Μουσική:  Κρύστη Ζαχαριουδάκη
Μία μέρα λαμπερή περπατούσαμε μαζί  σ’ ένα λιβάδι.
Ήταν όλα  μαγικά και πολύ χρωματιστά μες το λιβάδι.
Μελωδίες μαγικές που ήταν όλες ξακουστές
τα παιδιά είχαν χαρεί  τέτοιο θέαμα δεν είχαν ξαναδεί.
ΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΤΗΣ ΑΝΟΙΞΗΣ
Στίχοι: οι μαθητές του  Δ2 /Μουσική:  Κρύστη Ζαχαριουδάκη
Τι ωραία πουν η μέρα  ήλιος τόσο λαμπερός
Θεέ μου φωτεινός  πόσο φωτεινός.
Τα λουλούδια που ανθίζουν τώρα που ’ναι  άνοιξη
Τόση ομορφιά πόση ομορφιά.
Πεταλούδες που πετάνε όμορφες χρωματιστές
Πόσο χαίρομαι πόσο χαίρομαι!
Η ΦΙΛΙΑ
Στίχοι: οι μαθητές του  ΣΤ3 /Μουσική : Κρύστη Ζαχαριουδάκη
Όταν ένα λουλούδι ανθίσει μια καινούρια αρχή θα ξεκινήσει.
Μεγαλώνοντας μαθαίνει  πως μόνο του δε μπορεί να μένει.
Σαν έρθει η δύσκολη στιγμή η αληθινή φιλία θα φανεί.
Τα πάντα στη ζωή είναι η φιλία χαρά αγάπη κι ευτυχία.
Σαν ένα ρόδο ανθισμένο  και πολύ ευτυχισμένο
Τα πάντα στη ζωή είναι η φιλία χαρά αγάπη κι ευτυχία.
ΜΟΥ ΑΡΕΣΟΥΝ ΤΑ ΧΡΩΜΑΤΑ
Στίχοι:  Ματέο Σακόλι  ΣΤ3 /Μουσική : Κρύστη Ζαχαριουδάκη
Μοβ λουλούδια μυρίζω κάθε μέρα πράσινα φύλλα πετάνε στον αέρα.
Ουράνιο τόξο χρωματιστό  να μη βλέπω δε μπορώ.
Το ηλιοβασίλεμα μ’ αρέσει πολύ  τέτοιο θέαμα δεν έχω ξαναδεί.
Οι ασπρόμαυρες ταινίες είναι βαρετές θέλω να’ χουν χρώματα να’ ναι χρωματιστές.
Τα χρώματα είναι φανταστικά θέλω να τα βλέπω τα έχω στην καρδιά.
Το ηλιοβασίλεμα μ’ αρέσει πολύ  τέτοιο θέαμα δεν έχω ξαναδεί.
ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ
Στίχοι: οι μαθητές του  Ε2 /Μουσική:  Κρύστη Ζαχαριουδάκη
Ταξιδεύω σε πολλές χώρες  δίνω ελπίδα στα παιδιά
στα παιδιά και στους μεγάλους μια μεγάλη αγκαλιά.
Ξεκινώ μ’ ένα καράβι με τεράστια πανιά.
δίνω δύναμη αισιοδοξία κι όλο φεύγω μακριά.
Ταξιδεύω σε πολλές χώρες γνωρίζω ανθρώπους και παιδιά.
τους χαρίζω την καρδιά μου και πετάω  μακριά.
Ξεκινώ μ’ ένα καράβι με τεράστια πανιά.
Δίνω δύναμη αισιοδοξία κι όλο φεύγω μακριά.


Ο ΤΖΙΤΖΙΚΑΣ( Ο ΓΛΑΡΟΣ)
Μουσική/στίχοι: ΚΟΥΜΑΡΗΣ ΓΙΑΝΝΗΣ
Διασκευή: οι μαθητές του Δ2
Θα σας πω μια ιστορία που μου’ ρθε στο μυαλό
μιλά για ένα τζίτζικα που γνώρισα πριν καιρό.
Ένα πρωί που ξύπνησα άκουσα μουσική
άνοιξα το παράθυρο ξαφνιάστηκα πολύ.
Γιατί είδα ένα τζίτζικα που έπαιζε βιολί
μελωδικά πολύ τραγούδαγε είχε γλυκιά φωνή.
Όμως εκεί που έπαιζε του έσπασε η χορδή
δεν απογοητεύτηκε ούτε για μια στιγμή.
Πέταξαν αηδόνια γύρω του φτιάξαν τη χορδή
μεγάλη ορχήστρα έκαναν τους άρεσε πολύ.
Μεγάλη ορχήστρα έκαναν τους άρεσε πολύ
τον κόσμο όλο γύρισαν έγιναν πολλοί γνωστοί.
ΤΟ ΚΑΡΑΒΑΚΙ
Στίχοι: Μιχάλης Καραπιδάκης (E1) /Μουσική: Κρύστη Ζαχαριουδάκη
Ένα χαρτάκι δίπλωσα κι έφτιαξα καραβάκι
να ταξιδέψει το’ βαλα μες το βαθύ νεράκι.
Κατάρτι το μολύβι μου το κείμενο φορτίο
και το νερό το γάργαρο  ευχές απ’ το σχολείο.
Απ’ το σχολειό μας φεύγετε  σ’ άλλο μεγάλο πάτε
να είστε πάντοτε καλά κι εμάς μη μας ξεχνάτε.
Και στη ζωή την άλληνε που τώρα ξεκινάτε
μ’ αυτά που εδώ σας μάθαμε  πάντα μπροστά θα πάτε.


ΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΤΗΣ ΕΚΤΗΣ(ΤΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΑΚΙ)
Στίχοι/ Μουσική: Νίκος  Πορτοκάλογλου
Διασκευή: Κατερίνα  Κουτσάκη (ΣΤ3)
Η πρώτη μας δασκάλα  που πέρασε πολλά
γράμματα να μας μάθει και μαθηματικά
Θα την ευγνωμονούμε σ’ όλη μας τη ζωή
που την ταλαιπωρήσαμε γιατί ήμασταν μικροί.
Μα στη δευτέρα τάξη ξέραμε πιο πολλά
και του σχολείου ήμασταν τα πιο καλά παιδιά.
Στη τρίτη τάξη ήμασταν πιο έξυπνα παιδιά
γιατί οι δασκάλες φρόντισαν και μάθαμε πολλά.
Μα κι η τετάρτη τάξη καλύτερη χρονιά
με γέλια και παιχνίδια πέρασε εύκολα.
Στη πέμπτη τάξη μπήκαμε και  λέγαν τα παιδιά
αχ ποια δασκάλα να ’χουμε στη δύσκολη χρονιά
Στην έκτη τάξη φτάσαμε  μία χρονιά μαγεία
με τρεις δασκάλες τέλειες  που ‘γράψαν ιστορία.
Μανούσος,  Γιάννης ήτανε οι δύο γυμναστές μας
ένα μεγάλο ευχαριστώ μέσα από τις καρδιές μας.
Τα λόγια της είναι γλυκά και βγάζουν μελωδία
μαζί με την κιθάρα της σου προκαλεί μαγεία.
Το όνομά της είναι αυτό Κρύστη Ζαχαριουδάκη
που μουσική μας έμαθε με κέφι και μεράκι.
Μα για να πάνε όλα σωστά σε τούτο το σχολείο
δουλεύουνε τόσο σκληρά οι διευθυντές κι οι δύο.
Με τούτα τα στιχάκια με το τραγούδι αυτό
θέλουμε να σας πούμε ένα ευχαριστώ.
Με όλες τις δασκάλες με τούτα και μ’ αυτά
στην έκτη τάξη φτάσαμε και φεύγουμε παιδιά.
Γυμνάσιο κι αν πάμε και φύγουμε από δω
ποτέ δε θα ξεχάσουμε και το δημοτικό.
Στα μάτια μας αν δείτε το δάκρυ να κυλά
είναι γιατί περάσαμε όλοι μαζί πολλά.
Όλοι εσείς που ήρθατε απόψε να μας δείτε
τα δάκρυα στα μάτια μας μην τα παρεξηγείται
ANTIO   ANTIO ΑΝΤΙΟ
ΛΕΜΕ ΕΝΑ ΜΕΓΑΛΟ ΑΝΤΙΟ  (ΓΕΛΑ ΠΟΥΛΙ ΜΟΥ ΓΕΛΑ)
Στίχοι/Μουσική: Χάρης Κατσιμίχας  &Πάνος Κατσιμίχας
Διασκευή: οι μαθητές του  ΣΤ2
Μου φαίνεται σα να’ ναι χθες μα πάνε έξι χρόνια
που ως πρωτάκια ήρθαμε σε τούτο το σχολείο.
Πόσο όμορφα περάσαμε όλα αυτά τα χρόνια
γελάσαμε και παίξαμε με όλη την παρέα.
Τίποτα δε θα αλλάξει όλα θα είναι όπως παλιά
κι όλα αυτά που ζήσαμε εδώ πέρα θα φυλαχτούν
για πάντα στην καρδιά .
Λέμε ένα μεγάλο αντίο  
Λέμε και φεύγουμε από δω.
ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΣΤΗ ΖΩΗ
 Στίχοι /μουσική :Ζαχαριουδάκη Κρύστη
Είμαι ένα αγόρι που ποτέ του δε γελά
παίζω πάντα μόνος μου στη γειτονιά.
Είμαι εκείνο το παιδί
γελάν όλοι μαζί μου κάθε στιγμή.
Είμαι ένα κορίτσι  που ποτέ του δε μιλά
δεν έχω φίλους και ξέρω καλά
πως ειν’ να κλαις από τη μοναξιά
ζητάω λίγη αγάπη απ’ όλους βρε παιδιά.
Προσπάθησε να μη γελάς μαζί μου
μη με πληγώνεις για να νιώθεις πιο καλά.
Όλοι έχουνε δικαίωμα στη ζωή
να χαρούνε την κάθε στιγμή
τι πειράζει αν είμαστε διαφορετικοί
όλοι έχουμε δικαίωμα στη ζωή.
Προσπάθησε να μη γελάς μαζί μου
μη με πληγώνεις για να νιώθεις πιο καλά.
ΕΥΧΑΡΙΣΤΙΕΣ

Ήταν πολύ σημαντική η συμπαράσταση από την αρχή μέχρι το τέλος των διευθυντών, του συλλόγου διδασκόντων και του συλλόγου γονέων και κηδεμόνων των σχολείων μας, όπου όλοι στήριξαν την προσπάθειά μας προκειμένου να στηρίξουμε όσο μπορούμε τον σύλλογο <<ΗΛΙΑΧΤΙΔΑ>> που βρίσκεται στο ΠΑΓΝΗ Ηρακλείου.