Ανακυκλώνω, την ζωή μου βελτιώνω!

Η ανακύκλωση αρχίζει, η γη πανηγυρίζει!



Μαρίνα Βελιβασάκη, Κλεάνθη Σαββίδου, Νικολίτσα Αλεξανδροπούλου,  
(ΠΕ60 ΝΗΠΙΑΓΩΓΩΝ - marinavelib@gmail.com , ΠΕ60 ΝΗΠΙΑΓΩΓΩΝ - claire_sav85@hotmail.com, ΠΕ60 ΝΗΠΙΑΓΩΓΩΝ - linalexand@yahoo.gr)
3ο Νηπιαγωγείο Μοιρών


ΠΕΡΙΛΗΨΗ


Αφόρμηση για την έναρξη της συζήτησης μας γύρω από το θέμα της ανακύκλωσης και την επεξεργασίας του μέσα στην τάξη υπήρξε ένα πρόγραμμα του συλλογου ΑΜΕΑ  γονέων  και φίλων νότιας Κρήτης ‘’Το ΜΕΛΛΟΝ’’ για την συλλογή αρχικά πλαστικών καπακιών μπουκαλιών, με στόχο την ενίσχυση του συλλόγου για ειδικό σκοπό.Επιπλέον η συσσώρευση των σκουπιδιών στον κάδο απορριμμάτων έξω από το σχολείο μας και η συχνή υπερχείλιση του ήταν ένα θέαμα που δεν άρεσε στα παιδιά και το σχολίασαν αρνητικά . Μας κινητοποίησε λοιπόν να διερευνήσουμε από πού προέρχονται τα σκουπίδια , που καταλήγουν και αν υπάρχει τρόπος δραστικής μείωσής τους.
 Εφαρμόζοντας την τεχνική του καταιγισμού ιδεών αποκαλύψαμε τις γνώσεις,ιδέες και τους προβληματισμούς τους γύρω από το θέμα της ανακύκλωσης.
 Στην διαθεματική ανάπτυξη του θέματος τα παιδιά συνειδητοποίησαν μέσα από δραστηριότητες του προγράμματος τη σημασία της ανακύκλωσης και άλλαξαν τη στάση τους όσον αφορά την ποσότητα των απορριμάτων που προέρχονταν από τα ίδια αλλά και από τις οικογένειες τους.Άρχισαν να χρησιμοποιούν τα προ΄ι΄όντα της ανακύκλωσης στα παιχνίδια τους,στις κατασκευές τους ,στην ζωγραφική,κτλ.Το πρόγραμμα κάλυψε όλους τους τομείς του Αναλυτικού προγράμματος του Νηπιαγωγείου(γλώσσα.μαθηματικά,δημιουργία-έκφραση,μελέτη περιβάλλοντος,τεχνολογία) με σκοπό την ολόπλευρη ανάπτυξη των παιδιών νηπιακής ηλικίας.
 Η πράξη είναι ο καλύτερος τρόπος για να μυήσουμε τα παιδιά στην ανακύκλωση,γι αυτό προσπαθήσαμε να ΄΄ζήσουν΄΄ τα παιδιά την ανακύκλωση και όχι να ΄΄ακούσουν΄΄ για την ανακύκλωση.........



ανακυκλώνω, την ζωή μου βελτιώνω! from ΜΑΡΙΑ RAPTAKI



ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ  

Ορισμός ανακύκλωσης, ανακύκλωση στην καθημερινότητα μας, σπουδαιότητα ανακύκλωσης στην ζωή μας, ενεργοποίηση κοινωνίας (γονείς,δήμος).



ΕΙΣΑΓΩΓΗ



Το θέμα της ανακύκλωσης εντάσσεται στο πρόγραμμα σχεδιασμού και ανάπτυξης δραστηριοτήτων μελέτης περιβάλλοντος .Τα απορρίματα αποτελούν ένα απο τα μεγαλύτερα σημερινά οικολογικά προβλήματα,γιατί ο σύγχρονος τρόπος ζωής αυξάνει συνεχώς τον όγκο τους.Οι άνθρωποι παράγουν και καταναλώνουν ολοένα και περισσότερα προιόντα από πρώτες ύλες (πετρέλαιο, ξύλο ,αλουμίνιο) δηλαδή προιόντα που προέρχονται από τη φύση.Τα περισσότερα από αυτά καταλήγουν στα σκουπίδια ,στη χωματερή με αποτέλεσμα να χάνονται για πάντα οι πρώτες ύλες , να μολύνεται το έδαφος ,το νερό και ο αέρας.Επομένως η λύση στο πρόβλημα έρχεται με την ανακύκλωση , δηλαδή τη μετατροπή των απορριμάτων σε υλικά που μπορούν να χρησιμοποιηθούν και πάλι.


ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΣΤΟΧΟΙ



  • να συνειδητοποιήσουν τη σπουδαιότητα της ανακύκλωσης για την προστασία του περιβάλλοντος και την εξοικονόμηση των πρώτων υλών.
  • να καλλιεργηθεί η οικολογική τους συνείδηση
  • να ευαισθητοποιηθούν και να υιοθετήσουν στάσεις και δράσεις με σεβασμό στο περιβάλλον
  • να γνωρίσουν ποια προιόντα ανακυκλώνονται και να μην τα πετούν στον κοινό κάδο
  • να εκφράζουν τις απόψεις τους , να εμπλουτίζουν το λεξιλόγιο τους και να συμμετέχουν ενεργά στο σχεδιασμό δραστηριοτήτων
  • να μάθουν να συνεργάζονται
  • να καταγράφουν , να οργανώνουν , να επεξεργάζονται και να παρουσιάζουν δεδομένα
  • να καλλιεργήσουν την παρατηρητικότητα τους και την ερευνητική τους ικανότητα
  • να χρησιμοποιούν δημιουργικά τα υλικά που ανακυκλώνονται
  • να εκφραστούν ελεύθερα μέσα απο τα εικαστικά και τη θεατρική αγωγή
  • να εξασκηθούν παίζοντας, στο να μετρούν ,να ομαδοποιούν ,να σειροθετούν ,να ταξινομούν κλπ
  • να κατανοήσουν τη σημασία της γραφής ως μεταφορά πληροφοριών μέσα από τη δημιουργία πρόσκλησης ,ταμπέλας, αφίσας κλπ
  • να αναπτύξουν τις κινητικές τους δεξιότητες και να αποκτήσουν καλή φυσική κατάσταση
  • να έρθουν σε επαφή με τον ηλεκτρονικό υπολογιστή, να αναζητήσουν πληροφορίες ,εικόνες και να παίξουν παιχνίδια σχετικά με την ανακύκλωση
  • να γνωρίσουν τη διαδρομή της ανακύκλωσης και να προβληματιστούν γύρω από το θέμα της υπερκατανάλωσης,
  • να γνωρίσουν τα οφέλη της ανακύκλωσης
  • να οργανώσουν μια γιορτή και να προσκαλέσουν τους γονείς


ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ
Ομαδοσυνεργατική,διερευνητική,project,διαθεματική,βιωματική,παιχνίδι,καταιγισμός ιδεών,παραμύθι,κ.α

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΔΡΑΣΕΩΝ



Συζήτηση και προβληματισμός για τα σκουπίδια έξω από το σχολείο μας. Με την τεχνική  του καταιγισμού ιδεών και μέσα από ερωτήσεις μπορέσαμε να δούμε και να καταγράψουμε τις προυπάρχουσες γνώσεις των παιδιών  αλλά και  τους προβληματισμούς τους γύρω από το θέμα της ανακύκλωσης, (εννοιολογικός χάρτης).
Ενημέρωση γονέων
Στείλαμε μια επιστολή στους γονείς για να μας βοηθήσουν στην εξέλιξη του προγράμματος, φερνοντάς μας πράγματα που ανακυκλώνονται για τα χρησιμοποιήσουμε σε κατασκευές, παιχνίδια και διάφορες  δραστηριότητες. Επιπλέον δόθηκαν πληροφορίες για τον σωστό τρόπο συλλογής των υλικών.(το εγχειρίδιο του καλού ανακυκλωτή).
Δημιουργία ομάδων


Συζήτηση με τα νήπια για το χωρισμό των ομάδων με βάση το υλικό και την επωνυμία της καθεμιάς.


Δημιουργία γωνιάς ανακύκλωσης


Σε εμφανές σημείο του νηπιαγωγείου δημιουργήσαμε γωνιά ανακύκλωσης με 4 κάδους- κουτιά (αλουμίνιο, γυαλί, χαρτί και πλαστικό), όπου τα παιδιά τοποθετούσαν στους ανάλογους κάδους τα υλικά που φέρναν από το σπίτι τους. Επιπλέον η γωνιά της βιβλιοθήκης εξοπλίστηκε με  περιοδικά , παραμύθια και άλλα έντυπα υλικά που αφορούσαν το θέμα.


Συνεργασία με σύλλογο ΑΜΕΑ “ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ” και του εργοστασίου εμφιάλωσης νερών ΖΑΡΟΣ


Βοηθήσαμε το σύλλογο να μαζέψει καπάκια και μπουκάλια με σκοπό τα έσοδα από την ανακύκλωσή τους να διατεθούν για την αγορά ενός αναπηρικού καροτσιού.


Εκφραση και δημιουργία


Κατασκευές με ανακυκλώσιμα υλικά


  • την παγκόσμια ημέρα αποταμίευσης φτιάξαμε κουμπαράδες γουρουνάκια από κουτιά αλουμινίου.
  • Χιονανθρωπάκια, λουλούδια, γλαστράκια σ τη γιορτή της μητέρας από ρολά υγείας.
  • Κολαζ με εφημερίδες
  • χριστουγεννιάτικο καλαθάκι από κουτί τετραπακ
  • χριστουγεννιάτικα στολίδια με cd
  • ομαδικές κατασκευές με διάφορα ανακυκλώσιμα υλικά
  • δημιουργία αφισών με οικολογικο μυνημα
  • πασχαλινό καλαθάκι από κεσεδάκια γιαουρτιού
  • Μαγιάτικο στεφάνι από εφημερίδες
  • ήρωες ντενεκεδούπολης
  • κατασκευή κλόουν από χαρτόκουτο( ο λίιμαργος κλόουν)

Παιχνίδια…


  • πινιάτα με εφημερίδα (απόκριες)
  • Bowling με ντενεκεδάκια και καταγραφή αποτελεσμάτων από τα παιδιά
  • παιχνίδι αισθήσεων με σκοπό την αναγνώριση του κάθε υλικού
  • παιχνίδια μνήμης (ποιο λείπει, βρες το ζευγάρι)
  • κατασκευή επιτραπέζιων παιχνιδιών
  • Σκυταλοδρομία
  • αναζήτηση του κρυμμένου σκουπιδιού


Μουσική


  • μουσικά παιχνίδια και ήχοι απο ανακυκλώσιμα υλικά
  • μουσικοκινητικά παιχνίδια
  • ακρόαση και εκμάθηση τραγουδιών
  • μουσικές εφημερίδες (παραλλαγή του παιχνιδιού μουσικές καρέκλες)


      Θεατρική αγωγή


  • κουκλοθέατρο από τα παιδιά (Ντενεκεδούπολη)
  • θεατρικό για την λήξη του σχολικού έτους
  • θεατρικό παιχνίδι με εφημερίδα


Νέες Τεχνολογίες


  • Αναζήτηση πληροφοριών ,videos ,παραμυθιων και εικόνων
  • παιχνίδι στο internet με χρηση εκαπιδευτικου λογισμικου
  • αναζήτηση και ακρόαση σχετικών τραγουδιών
  • σύνταξη κειμένου πρόσκλησης από τα παιδιά


        Γλώσσα


  • ακρόαση κι αναδιήγηση παραμυθιών (Ο Μπεν η Μου και τα σκουπίδια, Η κυρία ανακύκλωση και οι φίλοι της , Στων σκουπιδιών τη γειτονιά ,ένα καιρό και μια φορά... κ.α.)
  • σύνθεση λέξεων σχετικών με την ανακύκλωση
  • λεκτικά παιχνίδια (συλλαβισμού, καταλήξεων , σύνθετες λέξεις , υποκοριστικά,ομοιοκαταληξίες)
  • σταυρόλεξα ,
  • παιχνίδια με τις λέξεις
  • αντιστοίχιση εικόνας -λέξης
  • δημιουργία οικολογικων μυνημάτων,λεζάντων

Μαθηματικά


  • αρίθμηση,συγκρίσεις,αντιστοίχΙση ένα προς ένα, ταξινομήσεις ,καρτέλες σε λογική αλληλουχία εικόνων ,ομαδοποιήσεις,σειροθετήσεις)
  • έρευνα(ποιά αντικείμενα ανακυκλώνουμε περισσότερο στο σχολείο μας)
  • επιτόπια έρευνα(δημιουργία σχολικού σκουπιδόκηπου)

Παιδί και περιβάλλον


  • συλλογή  και διαχωρισμός ανακυκλώσιμων υλικών στον κάδο ανακύκλωσης εξω απο το σχολείο
  • τοποθέτηση αφισών σε κεντρικό σημείο του δήμου Φαιστού


ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ


       Τα παιδιά συμμετείχαν στο πρόγραμμα με ιδιαίτερο ενδιαφέρον.Αυτό που τους άρεσε περισσότερο ήταν οι κατασκευές με ανακυκλώσιμα υλικά και πειραματίστηκαν αρκετά με αυτά.Η ενασχόληση τους με το θέμα έκανε τα παιδιά να ευαισθητοποιηθούν σε περιβαλλοντικά θέματα και να αλλάξουν στάση και συμπεριφορά,κάνοντας την ανακύκλωση τρόπο ζωήςτόσο στο σχολείο όσο και στην οικογένεια τους στο σπίτι. Τα παιδιά απέκτησαν σωστή περιβαλλοντική συνείδηση, γνώσεις,εμπλούτισαν το λεξιλόγιο τους,συνεργάστηκαν μεταξύ τους,αντάλλαξαν απόψεις,εκφράστηκαν,έπαιξαν,πειραματίστηκαν.Αναπτύχθηκαν νέες στάσεις και αξίες ως προς τις περιβαλλοντικές τους συνήθειες.
       Επίσης υπήρχε συνεργασία με τους γονείς, την τοπική κοινωνία,αλλα και αρμονική συνεργασία των συναδέλφων.Ολα αυτά βοήθησαν στο να ολοκληρωθεί το πρόγραμμα με μεγαλύτερη επιτυχία.Η ανακύκλωση αγαπήθηκε από τα παιδιά και πιστεύουμε πως θα συνεχίσουν τη δράση τους σε ολόκληρη τη ζωή τους,ανακυκλώνοντας σωστά.
       Ανατροφοδότηση γινόταν κατά την διάρκεια του προγράμματος και αναπροσαρμογή των δραστηριοτήτων σύμφωνα με τα ενδιαφέροντα των παιδιών.Οι αρχικοί στόχοι επιτεύθηκαν με επιτυχί.,Καταγραφή όλων των δράσεων έγινε σε cd-rom και δόθηκε στους γονείς.Το πρόγραμμα ολοκληρώθηκε με μία γιορτή.
  Η   ΠΡΑΞΗ ΗΤΑΝ Ο ΚΑΛΥΤΕΡΟΣ ΤΡΟΠΟΣ ΓΙΑ ΝΑ ΜΥΗΣΟΥΜΕ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΣΤΗΝ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ!



ΑΝΑΦΟΡΕΣ



       Ζαραμπούκα, Σ. (1998) .Ο Κύριος Μπεν,  η Μου και τα σκουπίδια ,Εκδ. Πατάκη..Αθήνα
       Λαζαρίνη Α. -Σπύρου Ε.( 2009 ). Στων σκουπιδιών τη γειτονιά έναν καιρό και μια φορά.
  εκδ. Ε.Ρωσση.Αθήνα.
       Ναούμ Ε.- Παπαμιχαήλ Γ. (2005). Ανακύκλωση. εκδ. Ελληνικά Γράμματα,Αθήνα.
       Τόλκα Μ ,(2007). Η Κύρια Ανακύκλωση κι οι φίλοι της . εκδ. Λιβάνη.Αθήνα.
       Φακίνου Ε. (1997). Ντενεκεδούπολη . εκδ. Κέδρος,Αθήνα.
       Condon J.(1992). ανακυκλωμένο γυαλί.σειρά ανακύκλωση.,εκδ.Ερευνητές.Αθήνα.
       Condon J.(1992)ανακυκλωμένο χαρτί.σειρά ανακύκλωση,,εκδ.ερευνητές,Αθήνα
        Εκπαιδευτικό λογισμικό “Ο Πέρης και τα σκουπίδια”