Τα φύκη στη ζωή του πλανήτη

Στο Σχολείο της θάλασσας

Μαρία Μελεσσανάκη,  Μαρία Γάσπαρη, Σβετλάνα Ζωσιμιάδη  
(ΠΕ70 ΔΑΣΚΑΛΩΝ - melessmar@gmail.com , ΠΕ70 ΔΑΣΚΑΛΩΝ - magasp2014@gmail.com,
ΠΕ70 ΔΑΣΚΑΛΩΝ  vetazosimiadi@gmail.com )
1ο Δημοτικό Σχολείο Νέας Αλικαρνασσού  

ΠΕΡΙΛΗΨΗ

Ραδιοφωνικό θέατρο με τίτλο "Στο Σχολείο της Θάλασσας", που παρουσιάστηκε  από τους μαθητές της Γ΄τάξης  του 1ου Δημοτικού Σχολείου Νέας Αλικαρνασσού στο 4ο   συμπόσιο για τα φύκη με την θεατρική τεχνική tablo vivan.


Τα φύκη είναι πηγή ζωής κι όχι μόνο για τα πλάσματα που ζουν κάτω από το βυθό της θάλασσας. Όμως, λίγο η μόλυνση του περιβάλλοντος, λίγο η υπερκατανάλωση,  σε κάποιες περιπτώσεις τα αφανίζουν. Στο σχολείο της θάλασσας η πληροφορίες του project που έχουν ετοιμάσει τα θαλάσσια πλάσματα είναι πολλές κι ενδιαφέρουσες!



Τα φύκη στη ζωή του πλανήτη -Στο σχολείο της θάλασσας- from filiopanagiotaki


ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ  

Φύκη, θάλασσα, προστασία του περιβάλλοντος, θαλάσσια ζωή

ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Τα φύκη στην Ελλάδα δεν έχουν πάρει ακόμη την προβολή η οποία θα ήταν ισάξια της υπόστασης τους σαν προϊόν του πλανήτη μας που μάλιστα παίζει σπουδαίο ρόλο στην προστασία του. Αυτό αποτελεί κάτι το παράδοξο αφού η χώρα μας είναι μια παραθαλάσσια χώρα με 92% μήκος  ακτογραμμής, κάτι που την κατατάσσει στην 10η θέση παγκοσμίως.   Φέτος αποφασίσαμε να μάθουμε περισσότερο γι αυτά! Η αφορμή μας δόθηκε στο 4ο Εκπαιδευτικό Συμπόσιο φυκολογίας που έγινε στο Ενυδρείο Κρήτης!
Έτσι λοιπόν καταφέραμε να ερευνήσουμε περισσότερο για τα φύκη και τον ρόλο που θα μπορούσαν να παίξουν αυτά στην καθημερινή ζωή της χώρας μας. Και λέω στην χώρα μας γιατί στα υπόλοιπα κράτη της Ε.Ε. αυτά αξιοποιούνται όπως τους αξίζει εδώ και χρόνια.

ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΣΤΟΧΟΙ

Βασικός σκοπός ήταν οι μαθητές να μάθουν για τα φύκη και την αξία τους στην ζωή μας και να μάθουν κάποια από αυτά.
Οι στόχοι που θέσαμε εξ αρχής ήταν με μια σειρά δραστηριοτήτων
  • να εισάγουμε τα παιδιά περισσότερο στο θέμα με απλό τρόπο
  • με θεατρικό παιχνίδι να εξιτάρουμε την φαντασία τους ώστε να μπορέσουν να τα δουν σαν ζωντανούς οργανισμούς.
  • να μάθουν για την αξία των  φυκών στη διατροφή
  • να μάθουν για την αξία των  φυκών στη προστασία του πλανήτη
  • να γνωρίσουν το σχήμα και το χρώμα των φυκών και να τα ζωγραφίσουν
  • να κάνουν κατασκευές κι άλλων πλασμάτων της θάλασσας με πηλό
  • να συνειδητοποιήσουν την αξία των φυκών στην ζωή των πλασμάτων αυτών
  • να γράψουν ραδιοφωνικά κείμενα  με θέμα τα φύκη
  • να τα κάνουν ραδιοφωνική εκπομπή
  • να την παρουσιάσουν τα ίδια ώστε να έχουν την εμπειρία της συμμετοχής και παρουσίασης εργασιών

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΔΡΑΣΕΩΝ

Δουλέψαμε και τα 2 τμήματα της Γ τάξης του Σχολείου μας για το ίδιο θέμα, αλλά κάθε ομάδα έκανε τις δικές της δραστηριότητες. Στο τέλος τα παρουσιάσαμε όλα μαζί στο 4ο Εκπαιδευτικό Συμπόσιο για τα φύκη, που έγινε τέλη Μαρτίου στο Ενυδρείο Κρήτης.
Το Γ1
1.      Δράση πρώτη: ραδιοφωνικό θέατρο. Στο Σχολείο της Θάλασσας    
      Αφιέρωμα εκπομπής που μεταδόθηκε  από το European School Radio στις 26 Απριλίου 2015
2.      Ηλεκτρονικό βιβλίο : Στο Σχολείο της θάλασσας ebook
3.      Ζωγραφική διαγωνισμός  για το ποιες ζωγραφιές θα μπουν στο βιβλίο μας.
4. Παρουσίαση με την θεατρική τεχνική tablo vivan  του ραδιοφωνικού θεάτρου με την συμμετοχή παιδιών και του Γ2
5. Παρουσίαση της χρήσης των φυκών στο dipity :
Το Γ2
  1. Ανάπτυξη λεπτής κινητικότητας των μαθητών κατά την κατασκευή των πλασμάτων του βυθού από πηλό και ζύμη.
  2. Παρατήρηση και ανάλυση της ανατομίας των πλασμάτων του βυθού κατά την παρασκευή τους
  3. Παρουσίαση σε power  point  των κατασκευών των μαθητών  https://drive.google.com/file/d/0B2mRF7N09_lnXzcyUjBLZkVES2M/view
  4. Απεικόνιση του ραδιοφωνικού θεάτρου με ζωγραφιές των παιδιών, σε power point.  https://drive.google.com/file/d/0B2mRF7N09_lnbjk3dUVLeEhabDQ/view




Παράλληλη στήριξη


ΣΤΟΧΟΙ ΣΤΟ ΓΝΩΣΤΙΚΟ- ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ – ΨΥΧΟΚΙΝΗΤΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Η θεατρική παράσταση που ανέβασε η ομάδα των μαθητών σε συνδυασμό με τις κατασκευαστικές δραστηριότητες λειτούργησαν παρεμβατικά και σημαντικά στο γνωστικό, κοινωνικό, ψυχοκινητικό και συναισθηματικό επίπεδο του μαθητή που υποστηρίζω.
  • ΓΝΩΣΤΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ
·        Να μάθει την ύπαρξη των φυκώνκαι την σπουδαιότητα τους για τη ζωή του πλανήτη
·        Να μάθει τα είδη των φυκών και να τα διαφοροποιεί
·        Να μάθει τη χρήση του καθενός
·        Να μάθει να ξεχωρίζει την τοποθεσία τους
·        Εμπλουτισμός λεξιλογίου, βελτίωση αναγνωστικής ικανότητας
  •  ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ
·        Να αποκτήσει ομαδικό και συνεργατικό πνεύμα
·        Να ενισχυθεί κοινωνικά
·        Να αποκτήσει συλλογική διάθεση
·        Τήρηση κανόνων και σειρά προτεραιοτήτων
·        Τήρηση κανόνων  του κοινωνικού πλαισίου
·        Βελτίωση της επικοινωνίας του και επαφή με την ομάδα
·        Σεβασμός  των υπολοίπων και κατανόηση της διαφορετικότητας
·        Αλληλοεκτίμηση, αλληλοσεβασμός
  •  ΨΥΧΟΚΙΝΗΤΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ
·        Έκφραση συναισθημάτων με όμορφο  και ήρεμο τρόπο
·        Θετική αυτοεικόνα και αυτοπεποίθηση
·        Λύσιμο σώματος
·        Βελτίωση των ικανοτήτων του
·        Βελτίωση της κίνησης του
·        Έλεγχος του σώματος του
·        Γνώση και συνειδητοποίηση του χωροχρονικού πλαισίου
·        Έλεγχος του θυμού και των αρνητικών συναισθημάτων γενικότερα
·        Η έκφραση της δημιουργικότητας γενικότερα
·        Η βελτίωση της αδρής κινητικότητα
  • Επιμέρους στόχοι που τέθηκαν σταδιακά
·        Κριτική στάση απέναντι σε νέες καταστάσεις και πάγια θέματα
·        Προβληματισμός απέναντι σε σύγχρονα περιβαλλοντολογικά προβλήματα
·        Θετική στάση απέναντι στον κόσμο που μας περιβάλλει

Παιδαγωγική πρακτική του θεάτρου και η κατασκευαστική δραστηριότητα για το 1ο Δημοτικό Σχολείο Νέας Αλικαρνασσού

Μιλώντας για παιδαγωγική της ένταξης και παράλληλη στήριξη ως προς το γενικότερο κομμάτι της διαδικασίας ως την υλοποίηση της παιδαγωγικής πρακτικής στα δρώμενα στο σχολείου, θα λέγαμε πως τα πράγματα αγγίζουν μία άλλη διάσταση. Συγκεκριμένα, από το θεωρητικό πλαίσιο των θεωριών μάθησης προχωράμε στο πραγματικό- βιωματικό σενάριο μέσα από την υλοποίηση μίας τέτοιας εκπαιδευτικής πρακτικής.
Μιλώντας ακόμα πιο συγκεκριμένα, θα σταθούμε  στο σχολείο μας που έλαβε μέρος στο 4ο Συμπόσιο Φυκολογίας με την παρουσίαση του επιμέρους θέματος μέσα από τη θεατρική έκφραση με τη μέθοδο tablo vivan. Αναλυτικότερα, οι μαθητές μας εμπλούτισαν το γνωστικό ψυχικό και κοινωνικό τους επίπεδο μέσα από την ομαδική αυτή δραστηριότητα.
Στην δραστηριότητα αυτή έλαβε μέρος και ο μαθητής που υποστηρίζω μέσα από το πρόγραμμα της παράλληλης στήριξης. Ο εν λόγω μαθητής είναι μαθητής της Γ΄ τάξης και έχει διαγνωστεί με ΔΕΠΥ (Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής – Υπερκινητικότητα). Εξετάζοντας σύντομα την περίπτωση αυτή, μιλάμε για έναν μαθητή που παρουσιάζει δυσκολίες στο ψυχοκινητικό, συναισθηματικό και εν μέρει στο κοινωνικό κομμάτι της ανάπτυξής του. Ως προς το γνωστικό κομμάτι ο μαθητής είναι ικανός να ακολουθεί τη φυσιολογική ροή της τάξης, να λαμβάνει τη νέα γνώση πιο καθυστερημένα, να την επεξεργάζεται, να  την κατανοεί και να την αφομοιώνει. Επομένως, η δυσκολία και η δική μου παρουσία εν γένει έγκειται στο ψυχοκινητικό- συναισθηματικό και εν μέρει στο κοινωνικό κομμάτι.  Συγκεκριμένα, ο μαθητής μου συχνά παρουσιάζει το συναίσθημα της ματαίωσης και της χαμηλής αυτοπεποίθησης και αυτοεικόνας. Φαινόμενο που παρατηρείται σε τακτά χρονικά διαστήματα και τις περισσότερες φορές η αιτία που φαντάζει αστεία στον κόσμο των υπολοίπων, ας μου επιτραπεί η έκφραση, για εκείνον είναι πολύ σημαντική. Άλλη συμπτωματολογία που παρουσιάζει συχνά είναι οι εκρήξεις θυμού ορμώμενες και πάλι από την ματαίωση που εκδηλώνει, που εκφράζονται κυρίως από την άρνησή του να συμμετέχει στη μαθησιακή διαδικασία, στους τσακωμούς με τους συμμαθητές και φίλους του και την απομόνωση του τις ελεύθερες ώρες των διαλειμμάτων. Επιπρόσθετα, ως  προς το κομμάτι της παρόρμησης και της προσοχής, ο μαθητής συχνά απαντάει αυθόρμητα χωρίς να του έχει δοθεί ο λόγος , στριφογυρίζει  στην καρέκλα του, παίζει με τα σχολικά του αντικείμενα, στοιχίζει τα μολύβια του,  δίνει ρόλους και δραματοποιεί τα προσωπικά του αντικείμενα . Είναι συμπεριφορές  που έχουν παρατηρηθεί  σε μεγαλύτερο βαθμό  και σε πιο συχνό επίπεδο και  γι αυτό αναφέρονται στην παρούσα μελέτη.   Η συμμετοχή του μαθητή μου σε μία ομαδική δραστηριότητα  όπως αυτή της  παρούσας μελέτης συνέβαλε από τη μία στην ανάπτυξη της ψυχικής και συναισθηματικής του υγείας , ενώ από την άλλη  βελτίωσε το κοινωνικό και κατά συνέπεια και το γνωστικό του επίπεδο.


Παρατήρηση της συμπεριφοράς του κατά τις πρόβες
Ο εν λόγω μαθητής έδειξε ενθουσιασμό και προθυμία για τη συμμετοχή του τόσο στο ραδιοφωνικό θέατρο όσο και στο κατασκευαστικό κομμάτι.
Ως προς το κατασκευαστικό κομμάτι: Ο μαθητής δυσκολεύτηκε  να εστιάσει την προσοχή του και να διοχετεύσει τη δημιουργικότητά του κατά τη ζωγραφική πλασμάτων του θαλάσσιου βυθού. Ο ενθουσιασμός του ήταν λιγότερο έντονος σε σχέση με την επόμενη δραστηριότητα της κατασκευής από πηλό. Ο ενθουσιασμός του ήταν ανάλογος με τις δημιουργίες του.  Κατασκεύασε με εξαιρετικές  λεπτομέρειες των εξωτερικών  χαρακτηριστικών των πλασμάτων του βυθού πολλά πλάσματα του θαλάσσιου κόσμου όπως: καρχαρία, καλαμάρι, ψάρι κλόουν και άλλα πολλά.
Ως προς το θεατρικό κομμάτι:  O ενθουσιασμός του ήταν διάχυτος κατά τη διάρκεια των προβών δείχνοντας συνέπεια και τήρηση του κανονιστικού πλαισίου. Βελτιωνόταν σταδιακά η σωματική του έκφραση, έδειχνε να ελέγχει το σώμα του και την παρορμητικότητά του ως έναν βαθμό. Επιπλέον, σε σταδιακά αυξανόμενο ρυθμό, έδειχνε να λειτουργεί στο ομαδικό- συλλογικό πλαίσιο και  σεβόταν τη φυσιολογική ροή των πραγμάτων περιμένοντας τη σειρά του.
Αποτελέσματα και στόχοι που κατακτήθηκαν
Η συμμετοχή του σχολείου μας με το ραδιοφωνικό θέατρο και τις κατασκευές, ζωγραφιές του θαλάσσιου κόσμου λειτούργησε στην πραγματικότητα ως ομαδική και συλλογική δραστηριότητα. Οι μαθητές λειτούργησαν ομαδικά και συλλογικά για έναν κοινό σκοπό, τη καλύτερη  δυνατή παρουσίαση της δουλείας τους.  Σε μία εκπαιδευτική διαδικασία οπωσδήποτε ωφελήθηκε και ο μαθητής που υποστηρίζω σε όλους τους τομείς.  Η συμμετοχή του αυτή έδρασε ανασταλτικά στο ψυχοκινητικό του κομμάτι ενισχύοντας τα επίπεδα της αυτοπεποίθησης του και της αυτοεικόνας του. Ήταν ικανός να εκφράσει  σωματικά  με το κείμενο του ρόλου του, να απελευθερώσει και  ξεκλειδώσει  τις κινήσεις του. Ως προς το γνωστικό επίπεδο ο μαθητής ήταν ικανός να μάθει, να κατανοήσει και να ξεχωρίσει τα φύκια ανάλογα με τη χρήση τους. Επιπλέον , ήταν ικανός να αντιληφθεί και την σπουδαιότητα τους στη ζωή του πλα νήτη και να προβληματιστεί γύρω από περιβαλλοντικά προβλήματα που οφείλονται εξαιτίας του αφανισμού των φυκών Ως προς το κοινωνικό κομμάτι ο μαθητής ενίσχυσε τις κοινωνικότητα του, ανέπτυξε φιλικές σχέσεις με περισσότερους συμμαθητές του, ήταν ικανός να ακούει, να υπακούει και να σέβεται την ομάδα και τους κανόνες που τη διέπουν.

ΑΝΑΦΟΡΕΣ



Βιβλιογραφία


  1. ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ ΜΑΘΗΣΗΣ Ψυχοπαιδαγωγική Προσέγγιση, Αικατερίνη Μαριδάκη – Κασσωτάκη 4η έκδοση Ελληνικά Γράμματα.


  1. Χρηστάκης, Κ. (2002). Διδακτική προσέγγιση παιδιών και νέων με μέτριες και σοβαρές δυσκολίες  μάθησης.   Αθήνα: Ατραπός.


  1. Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (2004). ‘Εισαγωγή: Θέατρο και Παιδεία’ .Ενιαίο Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών, Θεατρική Αγωγή,  9/11/2004.

Δικτυογραφία