Νέα Ελληνικά Επιτραπέζια Παιχνίδια (New Greek Table Ball Games)

Νέα Ελληνικά Επιτραπέζια Παιχνίδια
(New Greek Table Ball Games)


T-BALL 32 CG: ΜΙΑ ΝΕΑ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΜΑΘΗΣΗ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΣΤΟ ΒΟΛΕΪ ΣΕ ΜΑΘΗΤΕΣ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ


Χρήστος Γκιουζέλης, Στυλιανή Δραμπάζη, Ουρανία – Μαρία Δουκιαντζάκη, Δημήτριος Μιχούδης
Δημοτικό Σχολείο Γουρνών, Δημοτικό Σχολείο

ΠΕΡΙΛΗΨΗ


Τα Νέα Ελληνικά Επιτραπέζια Παιχνίδια είναι ουσιαστικά μία νέα προσέγγιση για την εκμάθηση των βασικών δεξιοτήτων σε γνωστά αθλήματα σε μαθητές δημοτικού Σχολείου , και όχι μόνο, μέσα από νέα ευχάριστα και ενδιαφέροντα για τους μαθητές παιχνίδια. Είναι μορφές επιτραπέζιων αθλοπαιδιών σε ένα ειδικό τραπέζι. Οι μαθητές έδειξαν για τα νέα αυτά παιχνίδια περισσότερο ενδιαφέρον, ευχαρίστηση και διάθεση για συμμετοχή και συνιστούμε τη νέα αυτή προσέγγιση ως έναν εναλλακτικό και αποδοτικό τρόπο εκμάθησης δεξιοτήτων με μεγάλη ευκολία, με μικρό δείκτη δυσκολίας και με εύχρηστους κανόνες ο οποίος αναπτύσσει τις κινητικές δεξιότητες των παιδιών. Είναι μία εναλλακτική πρόταση παιχνιδιών σε κλειστό αλλά και σε ανοικτό χώρο, που ενισχύει την ενεργό συμμετοχή των μικρών μαθητών στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής, την παρακίνησής τους, την αυτοπεποίθηση τους και μπορεί να βοηθήσει τους μαθητές να αναπτύξουν δεξιότητες που θα είναι χρήσιμες και σε άλλες γνωστές αθλοπαιδιές.


T-BALL 32 CG: ΜΙΑ ΝΕΑ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΜΑΘΗΣΗ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΣΤΟ ΒΟΛΕΪ ΣΕ ΜΑΘΗΤΕΣ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ from vasoz

video

ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ  

Νέα Ελληνικά Επιτραπέζια Παιχνίδια, Νέες Κινητικές Δεξιότητες, Φυσική Αγωγή, Δημοτικό Σχολείο.

ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Τα τελευταία χρόνια στη Φυσική Αγωγή (ΦΑ)  μετά από μακροχρόνιες έρευνες αλλά και την δημιουργία αρκετών νέων αθλημάτων παρά πλησίον των παλιότερων αλλά και διαφορετικών, το φάσμα της ΦΑ έχει  γίνει τεράστιο. Δίνει τη δυνατότητα πλέον στους Καθηγητές ΦΑ  μέσα από επιμορφωτικά σεμινάρια  και κυρίως βιωματικά να αποκτήσουν όλες εκείνες τις απαραίτητες γνώσεις έτσι ώστε να δώσουν την δυνατότητα στους μαθητές να αποκτήσουν μια γενική άποψη για πολλά αθλήματα τα οποία μέχρι πριν από λίγο καιρό ήταν άγνωστα ή δεν υπήρχαν. Ο ρόλος της ΦΑ τα τελευταία χρόνια είναι πάρα πολύ σημαντικός, ιδιαίτερα στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση όπου μέσα από μια καταιγίδα από σεμινάρια επιμορφωτικά καλούμαστε πλέον εμείς οι καθηγητές ΦΑ να διδάξουμε στους μαθητές μας με διάφορους τρόπους πάρα πολλά γνωστικά επίπεδα σε δεξιότητες. Είμαστε υποχρεωμένοι να παρακινήσουμε τους μαθητές μας και να τους στρέψουμε στον αθλητισμό – κίνηση κατά κύριο λόγο μέσα από το παιχνίδι, δίνοντάς τους να καταλάβουν την δύναμη που μπορούν να αποκτήσουν μέσα από την ΦΑ διότι κατ’ εμέ είναι και το Α και το Ω στην ζωή του ανθρώπου.



ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΣΤΟΧΟΙ

Ο σκοπός του παρόντος προγράμματος  ήταν πως μέσα από την εκμάθηση καινούριων  ομαδικών παιχνιδιών με συγκεκριμένο και κατάλληλο ασκησιολόγιο για αυτές τις ηλικίες  ειδικά σχεδιασμένα για τους μαθητές του Δημοτικού Σχολείου (ΔΣ)  να προτείνει μία εναλλακτική πρακτική λύση απασχόλησης των μαθητών στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής (ΦΑ) ως μια νέα προσέγγιση δεξιοτήτων σε γνωστά αθλήματα.
Αν και ο ρόλος της ΦΑ στην ψυχοκινητική και συναισθηματική ανάπτυξη των μαθητών είναι εξόχως σημαντικός (Παπαϊωάννου, Θεοδωράκης & Γούδας, 1999), είναι κοινά αποδεκτό ότι οι περισσότεροι μαθητές του ΔΣ,  δυσκολεύονται να συμμετάσχουν ενεργά σε κάποιες αθλοπαιδιές λόγω αντικειμενικών δυσκολιών. Για παράδειγμα,  για τους περισσότερους  μαθητές του ΔΣ οι μπάλες του βόλεϊ ή χάντμπολ  είναι σχετικά βαριές όταν πέφτουν από μεγάλο ύψος ή διανύουν μεγάλες αποστάσεις, ενώ το δίχτυ του βόλεϊ βρίσκεται ψηλά ή το τέρμα του χάντμπολ είναι μακριά .  Επίσης, αντικειμενικές συνθήκες που σχετίζονται με τους κανονισμούς και τον τρόπο διεξαγωγής των παιχνιδιών είναι πιθανόν να δυσκολεύουν τον μαθητικό πληθυσμό. Έτσι, το γεγονός ότι η μπάλα του βόλεϊ ή του χάντμπολ έρχεται  από ψηλά και με πολύ δύναμη  φέρνει σε μειονεκτική θέση τους μαθητές και καθιστά δυσχερή τη διεξαγωγή αλλά κυρίως την εκμάθηση των αντίστοιχων αθλοπαιδιών. Αν και κάποιοι παράμετροι όπως το ύψος του φιλέ ή το μέγεθος της μπάλας μπορούν να τροποποιηθούν κατάλληλα, άλλες, όπως το γεγονός ότι η μπάλα στο βόλεϊ  ή του χάντμπολ  έρχονται από ψηλά ή από μακριά με μεγάλη δύναμη και το βάρος αυτών μεγαλώνει κατά την πτώση τους με την υποδοχή τους από τους  μαθητές, δεν μπορούν να αλλάξουν λόγω της φύσης των παιχνιδιών.
Επικεντρώνοντας τη διεξαγωγή εφαρμογής του προγράμματος στο βόλεϊ και το χάντμπολ, το γεγονός ότι η μπάλα στις συγκεκριμένες αθλοπαιδιές δημιουργεί προβλήματα στους μαθητές, όπως περιγράφεται παραπάνω,  ταυτόχρονα απαιτείται μεγάλη δύναμη για να περάσει η μπάλα πάνω από το φιλέ ή αρκετή δύναμη για να πεταχτεί η μπάλα του χάντμπολ μακριά. Παρόλα τα εγγενή προβλήματα που μπορεί να παρουσιάζονται, δεν πρέπει να παραγνωρισθεί η σπουδαιότητα και η χρησιμότητα όχι μόνο των συγκεκριμένων αθλημάτων στη ψυχοκινητική και συναισθηματική ανάπτυξη των μικρών μαθητών (Ζέτου & Χαριτωνίδης, 2001). Σε μία προσπάθεια να δοθεί η δυνατότητα στους μαθητές να συμμετέχουν ενεργά στις συγκεκριμένες αθλοπαιδιές, αντιμετωπίζοντας τα όποια προβλήματα ενυπάρχουν σε αυτή αναπτύχθηκαν  καινούργια παιχνίδια, όπως  τα Τ-ball 32 CG τα οποία αποτελούν έναν συνδυασμό των συγκεκριμένων αθλημάτων  επάνω σε ένα τραπέζι με πολύ μικρές διαφορές από το τραπέζι του  πινγκ πονγκ αλλά με πολύ μεγάλη πολυχρησιμότητα.
Τα T-ball 32 CG αναπτύχθηκαν και εξελίχθηκαν στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων του 32ου Δημ. Σχ. Ηρακλείου. Διαμορφώθηκαν από την συνένωση στοιχείων της επιτραπέζιας αντισφαίρισης, του μίνι βόλεϊ και μίνι χάντμπολ  (Καψαμπέλης & Παπαγεωργίου, 1985) και των περιοριστικών τελικών γραμμών των υπολοίπων αθλημάτων, όπως το μπάσκετ. Η ιδέα επήλθε όταν μια μπάλα από το γήπεδο του ποδοσφαίρου μπήκε μέσα στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων του σχολείου και χτύπησε δύο φορές στο τραπέζι του πίνγκ - πόνγκ, χωρίς να ακουμπήσει  το φιλέ. 
Σε αντίθεση με άλλα παιχνίδια στα T-ball 32 CG προσπαθούμε να μειώσουμε την πιθανότητα της τύχης και συγχρόνως να αυξήσουμε την ικανότητα μέσω της προσπάθειας και αυτό το αποδεικνύουμε με τους διαφορετικούς κανονισμούς  πού  έχουν διατυπώθει – καταγραφεί κατά καιρούς.
Το πλεονέκτημα των  T-ball 32 CG  σε σχέση με το βόλεϊ –χάντμπολ είναι ότι η κατιούσα φορά, δηλαδή η δύναμη με την οποία πλησιάζει η μπάλα στον παίκτη, ανακόπτεται κατά πολύ με τη πρόσκρουση της στο τραπέζι και μετά υπάρχει ανιούσα κατεύθυνση η οποία ανακόπτει κατά πολύ την ταχύτητα της μπάλας αλλά και ταυτόχρονα  έχει περιορίσει κατά πολύ τη βαρύτητά της όπου εκεί τα παιδιά δεν έχουν στο σύνολο  τους τόσο μεγάλη φοβία διότι δέχονται κατά κύριο λόγο την μπάλα από κάτω προς τα πάνω.
Το ασκησιολόγιο που χρησιμοποιήσαμε δεν έχει καμιά διαφορά από το ασκησιολόγιο που χρησιμοποιούνται στα παιχνίδια αυτά ως προς τη μεθοδολογία. Η  διαφοροποίηση βέβαια ήταν ως προς την χρήση του τραπεζιού που λειτουργούσε ως  συνδετικός κρίκος ανάμεσα στους εκπαιδευόμενους με αποτέλεσμα να έχουμε περισσότερες και πιο εύκολες επαναλήψεις στο ασκησιολόγιό μας έχοντας όλους τους μαθητές πολύ κοντά μας και ελέγχοντάς τους άμεσα,  με αποτέλεσμα η ανατροφοδότηση αλλά και η αλλαγή ασκήσεων και η βελτίωσή τους να γίνεται χωρίς μεγάλη χρονοτριβή  πετυχαίνοντας πλήθος επαναλήψεων σε συνδυασμό με το ότι οι αποστάσεις  μεταξύ των μαθητών ήταν συγκεκριμένες και μικρές.
Η παρούσα μαθητική προσέγγιση υποστηρίζει ότι τα Τ-ball 32 CG είναι  ευχάριστα παιχνίδια όπου οι περισσότεροι μαθητές συμμετείχαν ενεργά. Ακόμη πιο σημαντικό είναι το γεγονός ότι όλοι οι μαθητές, ανεξαρτήτως κινητικών δεξιοτήτων μπορούν να παίξουν τα Τ-ball 32 CG, να αναπτύξουν τις κινητικές δεξιότητες τους, να θέσουν στόχους για το μέλλον και να βελτιώσουν τη παρακίνηση τους. Χαρακτηριστικά είναι τα λόγια κάποιων μαθητών μας , οι οποίοι σε κάποια ανύποπτη στιγμή την ώρα της ΦΑ σχολίασαν με ικανοποίηση ότι μέσα από αυτό το παιχνίδι έμαθαν να κάνουν σέρβις από επάνω  και έθεσαν ως επόμενο στόχο τους να μάθουν να εκτελούν επιθετικό σέρβις όπως οι επαγγελματίες παίκτες που έχουν ως πρότυπα. 
Συμπερασματικά, τα Τ-ball 32 CG είναι μία εναλλακτική πρόταση παιχνιδιού σε κλειστό αλλά και σε ανοικτό χώρο, που ενισχύει την ενεργό συμμετοχή των μικρών μαθητών στο μάθημα της ΦΑ, την παρακίνησης τους, την αυτοπεποίθηση τους και μπορεί να βοηθήσει τους μαθητές να αναπτύξουν δεξιότητες που θα είναι χρήσιμες και σε άλλες γνωστές αθλοπαιδιές .


ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΔΡΑΣΕΩΝ

Α’ ΦΑΣΗ
Η πρώτη επαφή των  τριών δασκάλων που συμμετείχαν στον πρόγραμμα και των παιδιών  έγινε μέσω διδακτικού σεμιναρίου με προβολή της δράσης σε εικόνες και βίντεο και επεξήγηση αυτών. Εκ των υστέρων τα παιδιά ήρθαν σε μία ολιγόλεπτη επαφή βιωματικού τύπου έτσι ώστε να μπορέσουν να κατανοήσουν το συγκεκριμένο παιχνίδι και τους τρόπους διεξαγωγής του. Για καλύτερη πρακτική κατανόηση το ασκησιολόγιο καθώς και τους τρόπους διεξαγωγής του Table Ball Volley χρησιμοποιήθηκαν αθλητές με εμπειρία.


Β’ ΦΑΣΗ
Διεξαγωγή προγράμματος
  1. Έγινε ενημέρωση των συναδέλφων που αποτελούν την ομάδα  από τον συντονιστή του προγράμματος και  σχεδιάστηκε ένα πλάνο αρμοδιοτήτων.
  2. Ο συντονιστής  καθηγητής Φυσικής Αγωγής έκανε πλήρη και λεπτομερή ενημέρωση στους συμμετέχοντες συναδέλφους του, εκπαιδευτικούς – δασκάλους, λόγω του ότι το συγκεκριμένο διδακτικό αντικείμενο ήταν μεν άγνωστο αλλά και ταυτόχρονα αθλητικού περιεχομένου.
  3. Οι εμπλεκόμενοι συνάδελφοι ενημέρωσαν τους μαθητές των τμημάτων τους  για τηνσυνέχεια διεξαγωγής του προγράμματος υλοποίησης.
  4. Ο εκπαιδευτικός Φυσικής Αγωγής και συντονιστής σε συνεργασία  με τον εκάστοτε  εκπαιδευτικό – δάσκαλο προχώρησαν στις ώρες της φυσικής αγωγής  σε εκμάθηση δεξιοτήτων μέσω κοινού ασκησιολογίου και για τα τρία τμήματα.
  5. Η πρακτική άσκηση των μαθητών πάνω στην απόκτηση δεξιοτήτων πραγματοποιήθηκε σε τέσσερεις διδακτικές ώρες με ταυτόχρονη ολιγόλεπτη εκπαίδευση αυτών στα παιχνίδια στο τέλος της κάθε διδακτικής ώρας.
  6. Στις επόμενες δύο διδακτικές ώρες μαθητές πέρα από μια μικρή προθέρμανση από το συγκεκριμένο ασκησιολόγιο εκπαιδεύονταν κατά κύριο λόγο στους τρόπους διεξαγωγής.
  7. Πραγματοποιήθηκε ένα τουρνουά  με την συμμετοχή όλων των παιδιών.
  8. Τα παιδιά έδειξαν μεγάλο ενθουσιασμό και ενδιαφέρον με αποτέλεσμα να συμμετέχουν και σε εξωσχολικές δραστηριότητες του ίδιου αντικειμένου.

ΜΈΣΑ  ΣΥΛΛΟΓΗΣ  ΔΕΔΟΜΈΝΩΝ

Μετά τη διδασκαλία εκμάθησης των βασικών δεξιοτήτων του βόλεϊ  και του χάντμπολ οι μαθητές εξασκήθηκαν εντατικά στα διδαχθέντα , και αργότερα και μάλιστα αρκετά σύντομα λόγου της ευκολίας  του τρόπου διεξαγωγής που δίνει  το συγκεκριμένο τραπέζι T-BALL και η χρήση του ασκησιολογίου που επιλέχτηκε μετά από 11  έτη πλέον εμπειρίας και λόγω ότι οι μαθητές ήταν λίγο μεγαλύτεροι  τα αποτελέσματα ήταν εξαιρετικά καλά και από πλευράς εκμάθησης αλλά και από πλευράς  παρακίνησης των μαθητών στη συμμετοχή.
Οι μαθητές κατά τις άτυπες συνεντεύξεις – συζητήσεις αλλά και η γενικότερη συμμετοχή τους στο μάθημα της ΦΑ  έδειξαν περισσότερο ενδιαφέρον, ευχαρίστηση, και διάθεση για συμμετοχή για το καινούργιο  αυτό παιχνίδι και το σημαντικότερο δεδομένο ήταν ότι παιδιά με γενικότερη φοβία  αλλά και με έλλειψη ενδιαφέροντος για τα γνωστά αθλήματα απέκτησαν τελικά δεξιότητες και πολύ μεγάλο ενδιαφέρον αν σκεφτεί κανείς ότι οι αθλητικές εγκαταστάσεις της σχολικής μονάδας  του παραρτήματος του Δημοτικού Σχολείου Γουρνών είναι κάκιστες και ανύπαρκτες.

ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟΙ
Στα μαθήματα συμμετείχαν μαθητές από την Ε΄ και ΣΤ΄ τάξη του Δημοτικού Σχολείου Γουρνών. Τα παιδιά της ΣΤ’ τάξης  και τα κορίτσια της Ε’ τάξης έδειξαν ιδιαίτερο ζήλο και προσπάθεια στο σύνολό τους  και λόγω της ωριμότητάς τους παρουσίασαν εξαιρετική βελτίωση πέρα από την προθυμία ενώ κάποιοι μαθητές της Ε’ τάξης  δεν έδειξαν  τον ίδιο ζήλο με αποτέλεσμα να μην έχουν την ίδια βελτίωση.


ΣΥΖΗΤΗΣΗ
Όπως φάνηκε από τα οπτικά αποτελέσματα, τα Τ-ball 32 CG είναι παιχνίδια κατάλληλα και για τις πιο μικρές  τάξεις του ΔΣ αλλά και στις μεγάλες  όπως στην παρούσα εφαρμογή του προγράμματος , με μικρό δείκτη δυσκολίας και με εύχρηστους κανόνες τα οποία αναπτύσσουν τις κινητικές δεξιότητες των παιδιών. Oι αντιδράσεις των μαθητών συνιστούν τη νέα αυτή προσέγγιση ως ένα εναλλακτικό και αποδοτικό τρόπο εκμάθησης του βόλεϊ  και του χάντμπολ σε μαθητές των  τάξεων του Δημοτικού Σχολείου. Επίσης, φάνηκε ότι τα παιχνίδια ενισχύουν την ενεργή συμμετοχή τους στο μάθημα της ΦΑ όπου σύμφωνα με τον Mosston και Ashworth (1997), είναι ένας από τους στόχους που θα πρέπει να θέτουν οι καθηγητές ΦΑ όταν προχωρούν σε πιο σύνθετα στυλ διδασκαλίας. Ακόμη πιο σημαντικό είναι το γεγονός ότι με τα Τ-ball 32 CG οι μαθητές αναπτύσσουν την άμιλλα μεταξύ τους και την παρακίνηση τους, στοιχείο απαραίτητο για μία καλύτερη και αποτελεσματικότερη Φυσική Αγωγή στο σχολείο (Roberts, 2001).



ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
Η παρούσα εργασία υποστηρίζει ότι το Τ-ball 32 CG είναι  ευχάριστα παιχνίδια όπου οι περισσότεροι μαθητές συμμετέχουν ενεργά. Ακόμη πιο σημαντικό είναι το γεγονός ότι όλοι οι μαθητές, ανεξαρτήτως κινητικών δεξιοτήτων μπορούν να παίξουν τα Τ-ball 32 CG, να αναπτύξουν τις κινητικές δεξιότητές τους, να θέσουν στόχους για το μέλλον και να βελτιώσουν την παρακίνηση τους. Χαρακτηριστικά είναι τα λόγια μιας μαθήτριας της Ε’ τάξης  η οποία ασχολείται με το τένις και είναι ιδιαίτερα ευφυής, η οποία σε κάποια ανύποπτη στιγμή την ώρα της ΦΑ σχολίασε με ικανοποίηση ότι  σε αυτό το τραπέζι κύριε μπορούμε να παίξουμε παρά πολλά παιχνίδια και με μεγάλη ευκολία διότι οι αποστάσεις μετακίνησης της  οποιαδήποτε μπάλας είναι πολύ μικρές (αν σκεφτεί κανείς ότι ακριβώς το ίδιο πράγμα το ανέφερε μέχρι στιγμής τόσο στοχευμένα μόνο ένας Σύμβουλος ΦΑ).
Συμπερασματικά, τα  Τ-ball 32 CG είναι μία εναλλακτική πρόταση παιχνιδιού σε κλειστό αλλά και σε ανοικτό χώρο, που ενισχύει την ενεργό συμμετοχή των μικρών μαθητών στο μάθημα της ΦΑ, την παρακίνησης τους, την αυτοπεποίθηση τους και μπορεί να βοηθήσει τους μαθητές να αναπτύξουν δεξιότητες που θα είναι χρήσιμες και σε άλλες γνωστές αθλοπαιδιές. 
Αυτό βέβαια που μας έκανε εντύπωση ήταν ότι μαθητές χωρίς αυτοπεποίθηση κέρδισαν «χώρο» και «χρόνο» μέσα στα παιχνίδια αυτά.

ΕΥΧΑΡΙΣΤΙΕΣ
Ευχαριστούμε τον Διευθυντή, τον Υποδιευθυντή και τους συναδέλφους μας. Βέβαια  χωρίς τους μαθητές μας δε θα μπορούσαμε να διεκπεραιώσουμε το  πρόγραμμα αυτό και τους ευχαριστούμε μέσα από την καρδιά μας διότι στάθηκαν σε συμπεριφορά και σε προσπάθεια υπεράνω κάθε προσδοκίας μας.


ΑΝΑΦΟΡΕΣ



ΓΚΙΟΥΖΕΛΗΣ ΧΡΗΣΤΟΣ,  Άθληση & Κοινωνία Περιοδικό Αθλητικής Επιστήμης, Τεύχος 46, 2007

ΚΑΨΑΜΠΕΛΗΣ Δ. & ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ Θ. (1985). Μίνι Βόλεϊ,  Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.

ΖΕΤΟΥ Ε. & ΧΑΡΙΤΩΝΙΔΗΣ Κ. (2002). Η διδασκαλία της Πετοσφαίρισης ΙΙ. Οργανισμός Εκδόσεως Διδακτικών Βιβλίων, Αθήνα

MOSSTON M. & ASHWORTH S. (1997). Η διδασκαλία της Φυσικής Αγωγής. Εκδόσεις Σάλτο, Θεσσαλονίκη.
ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ Α., ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ Γ., & ΓΟΥΔΑΣ Μ. (1999). Για μία καλύτερη διδασκαλία της Φυσικής Αγωγής. Εκδόσεις Σάλτο, Θεσσαλονίκη.


ROBERTS G. C. (2001). Understanding the dynamics of motivation in physical activity: the influence of achievement goals on motivational processes. In G. C. Roberts (Ed.), Advances in motivation in sport and exercise, (pp. 1-50). Champaign, IL: Human Kinetics.