Όλα είναι θέμα αγωγής, ώστε να γίνουμε οπαδοί της υγιεινής διατροφής

Όλα είναι θέμα αγωγής, ώστε να γίνουμε οπαδοί της υγιεινής διατροφής



(Πρόγραμμα ευαισθητοποίησης  των μαθητών σε θέματα υγιεινής διατροφής και παχυσαρκίας)

Βασιλική Θεοδώρου, Καλλιόπη Ζουμή, Μαρία Κουτεντάκη  
(ΠΕ60 ΝΗΠΙΑΓΩΓΩΝ - vickie.theodorou.@gmail.com , ΠΕ60 ΝΗΠΙΑΓΩΓΩΝ - popizoumi@gmail.com , ΠΕ60 ΝΗΠΙΑΓΩΓΩΝ)
15ο Νηπιαγωγείο Ηρακλείου

ΠΕΡΙΛΗΨΗ


Με αφορμή την Ημέρα Υγιεινής Διατροφής στις 16 Οκτωβρίου, επεξεργαστήκαμε το συγκεκριμένο πρόγραμμα. Αρχικά, μάθαμε το σώμα μας και τι σημαίνει η λέξη οργανισμός. Έχοντας ήδη μιλήσει για τις βασικές ομάδες τροφίμων, προχωρήσαμε στη διάκριση ανάμεσα στις θρεπτικές και βλαβερές τροφές. Παράλληλα, τα παιδιά άρχισαν να προτιμούν τις υγιεινές τροφές και να αποφεύγουν τις βλαβερές. Στη συνέχεια, τα παιδιά άρχισαν να υιοθετούν το μεσογειακό τρόπο διατροφής και να αντιλαμβάνονται την αξία του λαδιού. Έτσι, στο πρωινό και στο μεσημεριανό έτρωγαν υγιεινά. Ένα άλλο θέμα, που δουλέψαμε ήταν ο κίνδυνος της παχυσαρκίας. Μέσα από εικόνες, τα παιδιά είχαν τη δυνατότητα να αντιληφθούν ότι η κακή διατροφή δεν οδηγεί μόνο στην αύξηση του βάρους, αλλά και στην καταστροφή των δοντιών. Μέσα από ομαδικές και ατομικές εργασίες, από παιχνίδια ρόλων τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να καταλάβουν την αξία της υγιεινής διατροφής μέσα από τη συνεργασία και την ομαδικότητα. Το θέμα αυτό θα κλείσει τη φετινή σχολική χρονιά με θεατρικό και την παρουσίαση ομιλιών από ειδικούς στον τομέα της υγιεινής διατροφής.


θεοδώρου ιου2015 φεσιβαλ from vasoz


ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ  

Διατροφή, σωματική υγεία, στοματική υγιεινή, παχυσαρκία.

ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Η  υγιεινή διατροφή είναι ένα από τα θέματα που δουλεύεται κατεξοχήν στον χώρο του νηπιαγωγείου. Οι αφορμές είναι πολυάριθμες και κινούνται σε διάφορα επίπεδα.  Άλλωστε, η υγιεινή διατροφή και οι επιπτώσεις της στην καλή λειτουργία του οργανισμού μας, καθώς και οι συνέπειες ενός ανθυγιεινού μοντέλου διατροφής είναι εμφανής σε όλους τομείς ενημέρωσης : τηλεόραση, ραδιόφωνο, διαδίκτυο, έντυπα μέσα μαζικής ενημέρωσης (εφημερίδες).  Τα παιδιά με το να είναι αποδέκτες  αυτών των μηνυμάτων και ερεθισμάτων  δυσκολεύουν τους γονείς που είναι υπεύθυνοι για τη σωστή ανάπτυξη και υγεία τους στην προσπάθειά τους να επιλέξουν το σωστό τρόπο διατροφής κάθε φορά. Ο προβληματισμός αυτός γίνεται ακόμα πιο έντονος όταν τα παιδιά έρχονται στο νηπιαγωγείο και πρέπει να ακολουθήσουν κάποιους κανόνες υγιεινής διατροφής είτε κατά τη διάρκεια του πρωινού είτε κατά τη διάρκεια του μεσημεριανού (σε περίπτωση ολοήμερου τμήματος).  Απόρροια αυτών των σκέψεων είναι η πραγματοποίηση του συγκεκριμένου προγράμματος.

ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΣΤΟΧΟΙ

Σκοπός του παρόντος προγράμματος  ήταν η ευαισθητοποίηση των παιδιών για το ρόλο της υγιεινής διατροφής στη σωματική και πνευματική τους ανάπτυξη. Οι στόχοι ήταν:
  • να γνωρίσουν το σώμα τους.
  • να διακρίνουν τις βασικές ομάδες τροφίμων και να μάθουν τη θρεπτική αξία που έχει κάθε μία.
  • να μάθουν να προτιμούν τις υγιεινές τροφές και να αποφεύγουν τις βλαβερές.
  • να συνειδητοποιήσουν ότι η υγιεινή διατροφή συνδέεται με τη στοματική υγιεινή.
  • να υιοθετήσουν σταδιακά το μεσογειακό τρόπο διατροφής, καθώς και τη σημασία του λαδιού.
  • να γνωρίσουν τον κίνδυνο της παχυσαρκίας και πώς μπορούν να προστατέψουν την καρδιά τους.
  • να αντιληφθούν την αξία της ομαδικής εργασίας μέσα από την επεξεργασία της συγκεκριμένης δράσης.

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΔΡΑΣΕΩΝ



Ήδη από το ξεκίνημα της σχολικής χρονιάς ετέθησαν οι κανόνες σχετικά με το τι αποτελεί ένα υγιεινό πρωινό ή μεσημεριανό. Ωστόσο, κρίθηκε απαραίτητο να προηγηθεί η ενότητα για το σώμα και τις ομάδες τροφίμων: υδατάνθρακες, πρωτεΐνες, γαλακτοκομικά προϊόντα, λάδι, φρούτα και λαχανικά. Τονίστηκε ιδιαίτερα η σπουδαιότητα κάθε ομάδας τροφίμων, καθώς και η συμβολή τους στη σωστή λειτουργία του οργανισμού. Αφορμή για την επεξεργασία της συγκεκριμένης καινοτόμας δράσης ήταν η Ημέρα Υγιεινής Διατροφής στις 16 Οκτωβρίου. Παιδιά και εκπαιδευτικοί είχαμε συμφωνήσει σε ένα υγιεινό πρωινό με φρούτα, λαχανικά, δημητριακά και γάλα. Η επίσκεψη της «Υγιεινούλας» στο σχολείο μας ήταν μια έκπληξη για όλους μας. Τα ίδια τα παιδιά άρχισαν να τη χειροκροτούν και να την καλούν να καθίσει κοντά τους. Στη συνέχεια, τα παιδιά της ετοιμάζουν ένα βιβλίο με ζωγραφιές από υγιεινές τροφές και της το χαρίζουν. Ωστόσο, έρχεται και μία ζωγραφιά γεμάτη από παγωτά. Οι υπόλοιποι αντιδρούν και του εξηγούν ότι η ζάχαρη δεν κάνει καλό στην υγεία μας. Ο Κώστας όμως αντιδρά και επιμένει ότι θέλει να τρώει ό,τι του αρέσει και όχι ό,τι είναι υγιεινό. Έτσι, το σχολείο μας επισκέφτηκε και η «Βλαβερούλα» η οποία φάνηκε αμέσως ότι είχε οπαδούς. Ήταν, πλέον, ολοφάνερο ότι η υγιεινή διατροφή αποτελούσε ένα ενδιαφέρον θέμα για τα παιδιά και αποφασίστηκε να δουλευτεί από κοινού από το κλασικό και το ολοήμερο τμήμα του νηπιαγωγείου μας. Αυτό που έμενε να τεθεί ήταν ποια ακριβώς ήταν τα θέματα που θα επεξεργαζόμασταν.
Αφού το κάθε παιδί είπε τι ήθελε να μάθει, τα θέματα ομαδοποιήθηκαν. Επόμενο βήμα ήταν η κατασκευή ενός ιστογράμματος πάνω στο οποίο μπήκαν τα ερωτήματα που ενδιέφεραν τα παιδιά.


Τα παιδιά ήταν ενθουσιασμένα με την ιδέα να δουλέψουν ομαδικά προκειμένου να λύσουν τις απορίες τους. Με παρότρυνση των νηπιαγωγών και των δύο τμημάτων οργανώθηκε μία γωνιά υγιεινής διατροφής. Η γωνιά περιείχε βιβλία που υπήρχαν ήδη στο νηπιαγωγείο μας. Στη συνέχεια, όμως, αποφασίστηκε ο εμπλουτισμός της γωνιάς με βιβλία και υλικό που θα φέρουν τα ίδια τα παιδιά. Έτσι, τα παιδιά ανέλαβαν τα ίδια την ενημέρωση των γονιών τους σχετικά με τη δράση που επρόκειτο να επεξεργαστούμε. Ακολουθεί μία εβδομάδα κατά την οποία τα παιδιά σε συνεργασία με την οικογένειά τους φέρνουν βιβλία, παραμύθια, φωτογραφίες και εικόνες από το διαδίκτυο που έχει σχέση με τη διατροφή, άρθρα από εφημερίδες και περιοδικά. Η αποδελτίωση του εποπτικού υλικού είναι πραγματικά ένα νέος τρόπος ανακάλυψης για τα παιδιά. Η συνεργασία μεταξύ των παιδιών, αλλά και το αίσθημα ότι το καθένα πρόσφερε κάτι στην ομάδα ήταν μοναδικός. Όλα ήταν πλέον έτοιμα για το ταξίδι μας στον κόσμο της υγιεινής διατροφής.
Πρώτος μας σταθμός ήταν, φυσικά, να γνωρίσουμε το σώμα μας. Άλλωστε, πώς θα μπορούσαμε να μιλήσουμε για διατροφή, αν δε γνωρίζαμε το σώμα μας, τις ανάγκες του και τον τρόπο λειτουργίας του.  Σχεδιάσαμε σε ένα χαρτόνι ένα σώμα και ένα παιδί παρατήρησε ότι μοιάζει με ένα ρομπότ. Το «ρομπότ» αυτό συμπεράναμε ότι για να λειτουργήσει σωστά χρειάζεται γερά όργανα και καλό «λάδι». Και για να γίνει αυτό, ο οργανισμός μας έχει ανάγκη από τροφές. Το επόμενο θέμα που ετέθη στην ολομέλεια ήταν ποια τρόφιμα είναι απαραίτητα για τη σωστή λειτουργία του οργανισμού μας. Πολύτιμη βοήθεια μας πρόσφερε το παραμύθι “ Ο Μάκης Ενζυμάκης και η μάχη στο στομάχι”.
Με τη χρήση εικόνων προχωρήσαμε στον διαχωρισμό των βασικών ομάδων τροφίμων και τα συστατικά που κάθε μία περιέχει. Συγκεκριμένα,  μιλήσαμε για τους υδατάνθρακες που περιέχονται  στο ψωμί, τα δημητριακά και τα ζυμαρικά. Τονίσαμε τη σπουδαιότητά τους στη διατροφή, καθώς είναι αυτοί που δίνουν ενέργεια και δύναμη στο σώμα μας και για αυτό πρέπει να καταναλώνονται σε καθημερινή βάση. Η κατασκευή ατομικής κατασκευής, αλλά και μίας μεγάλης κάμπιας που αποτελείτο από τρεις κύκλους όπου ο καθένας περιείχε ψωμί, δημητριακά και ζυμαρικά, αντίστοιχα, τόνισε την ίση αξία και την πολύτιμη συμβολή των υδατανθράκων στη διατροφή μας. Το φτιάξιμο και το ζύμωμα ψωμιού από τα ίδια τα παιδιά ήταν μία δραστηριότητα που πραγματικά τα ενθουσίασε. Τη συνταγή και τα μυστικά του καλού ψωμιού και του σωστού ψησίματος μας τα είπε η γιαγιά ενός μαθητή. Η χαρά τους ήταν ακόμα μεγαλύτερη όταν δοκίμασαν το ψωμί που έφτιαξαν με τα ίδια τους τα χέρια.  
Τα φρούτα και τα λαχανικά ήταν η επόμενη ομάδα τροφίμων που επεξεργαστήκαμε. Μιλήσαμε για τις βιταμίνες που έχουν και τη συμβολή τους στην άμυνα του οργανισμού μας. Ένα διαφορετικό, ουράνιο τόξο από φρούτα και λαχανικά διακόσμησε τη γωνιά της υγιεινής διατροφής και η τάξη πλημμύρισε από χρώματα. Το γνωστό παιχνίδι της τρίλιζας με φρούτα και λαχανικά φτιαγμένα από πηλό κέντρισε την περιέργεια των παιδιών. Ακολούθησαν οι τροφές που περιέχουν πρωτεΐνες, δηλαδή, το γάλα, τα γαλακτοκομικά προϊόντα, το κρέας, το ψάρι, τα όσπρια. Τέλος, μιλήσαμε για τα λίπη, τα έλαια και τα γλυκά. Το σχολείο μας πλέον είχε επισκεφτεί όχι μόνο η «Υγιεινούλα» και η «Βλαβερούλα», αλλά και η «Οσπριούλα», η «Φρουτένια», η «Λαχανούλα» και η «Γαλακτούλα».  Όσο προχωρούσαμε στην παρουσίαση των βασικών ομάδων τροφίμων, τόσο μεγάλωνε και το ενδιαφέρον των παιδιών. Οι ερωτήσεις και οι απορίες τους ήταν πολυάριθμες και όλοι μαζί συνεργαζόμασταν για να απαντήσουμε και να συνεχίσουμε. Μέσα από πίνακες καταγραφής σημειώσαμε το αγαπημένο τρόφιμο από την ομάδα των υδατανθράκων, των φρούτων και των λαχανικών, των πρωτεϊνών. Ο διαχωρισμός ομάδων τροφίμων μέσα σε στεφάνια, καθώς και η διάκριση υγιεινών και βλαβερών τροφών γίνοταν με μεγάλη συχνότητα. Η γνωριμία με τις βασικές ομάδες συνεχίστηκε με την κατασκευή της πυραμίδας της διατροφής, αρχικά σε ομαδικό επίπεδο και στη συνέχεια σε ατομικό. Η πυραμίδα ήταν άλλη μία κατασκευή που διακόσμησε τη γωνιά της διατροφής. Επιπλέον, σημειώθηκε η συχνότητα που πρέπει να παίρνουμε από κάθε τροφή. Η αίθουσα στολισμένη με αφίσες και ψηφιδωτά από τις βασικές ομάδες τροφίμων αποτέλεσε και την έμπνευση για την παρουσίαση γνωστών αλλά και τη δημιουργία αινιγμάτων, παροιμιών και τραγουδιών για τα τρόφιμα. Σε αυτό το σημείο εντάχθηκε και η σημασία ενός μεσογειακού μοντέλου διατροφής. Το ωμό λάδι, τα χόρτα, τα λαχανικά και το ψωμί αποτελούν μία ασπίδα κατά του γρήγορου φαγητού. Το παραμύθι «ο Αγησίλαος» μας βοήθησε να καταλάβουμε πόσο σημαντικό είναι να τρεφόμαστε υγιεινά και ισορροπημένα.
Η Ημέρα της Υγιεινής Διατροφής στις 16 Οκτωβρίου  έδωσε το ερέθισμα για το επόμενο βήμα, καθώς όλοι μαζί έπρεπε να αποφασίσουμε τι πρωινό θα φέρναμε στο σχολείο τη συγκεκριμένη μέρα. Καταλήξαμε λοιπόν σε φρούτα, ψωμί, παξιμάδι, ελιές και τυρί. Ακόμα, προχωρήσαμε στη διαμόρφωση ενός εβδομαδιαίου προγράμματος υγιεινού πρωινού προσέχοντας να έχουμε εκπροσώπους από όλες τις βασικές ομάδες τροφίμων. Τι έπρεπε όμως να αποφεύγουμε και τι να προτιμάμε; Με ποιο τρόπο θα ξεχωρίζαμε τις υγιεινές από τις βλαβερές τροφές και πώς θα προσέχαμε να μην μας παρασύρουν οι πολύχρωμες συσκευασίες; Τα παιδιά τότε πρότειναν να φτιάξουμε έναν πίνακα, πάνω στον οποίο χωρίσαμε τις υγιεινές τροφές από τις βλαβερές. Άλλωστε, το εποπτικό υλικό που είχε ήδη συγκεντρωθεί ήταν πλούσιο σε εικόνες τροφίμων. Το παιχνίδι ήταν διασκεδαστικό αφού όλοι προσπαθούσαν να τοποθετήσουν το  κάθε προϊόν στη σωστή στήλη αιτιολογώντας την απάντησή τους. Ένα σουπλά πλαστικοποιημένο γεμάτο με μηνύματα υγιεινής διατροφής δόθηκε σε όλα τα παιδιά κατασκευασμένο από τα ίδια. Ένα σακί που πήρε τη μορφή  παιδιού που έτρωγε ό,τι έβλεπε (τα παιδιά το γέμιζαν με φόδρες) ήταν ένα καλό παράδειγμα για το ότι δεν τρώμε αλόγιστα και ανθυγιεινά. Η ίδια δραστηριότητα ήταν και η αφορμή για να μιλήσουμε για τους κινδύνους της παχυσαρκίας. Καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι το να είναι κάποιος υπέρβαρος δεν κάνει μόνο κακό στην υγεία του, αλλά και στην κίνησή του και την ψυχολογική του κατάσταση. Φυσικά, επεκταθήκαμε και στο πρόβλημα της νευρικής ανορεξίας και τους αόρατους κινδύνους που μία τέτοια πάθηση κρύβει.   
 Κατά την επεξεργασία της συγκεκριμένης δράσης, βιβλία, παραμύθια και έντυπα κείμενα συμπλήρωναν το παζλ της υγιεινής διατροφής. Σε κάποιες περιπτώσεις έδωσαν και το έναυσμα για νέα θέματα προς αναζήτηση. Αυτό ακριβώς συνέβη με το παραμύθι του Ευγένιου Τριβιζά «Η Δόνα Τερηδόνα Και το Μυστικό της Γαμήλιας Τούρτας». Το παραμύθι αυτό ήταν η αφορμή για τη στενή σχέση ανάμεσα στην υγιεινή διατροφή και τη στοματική υγιεινή. Αφίσες με τροφές που κάνουν καλό ή κακό στα δόντια, κατασκευές δοντιών καθαρών ή με στίγματα ήταν το αποτέλεσμα από την παρουσίαση αυτής της ενότητας. Με τη βοήθεια του θεατρικού παιχνιδιού, τα παιδιά χωρίστηκαν σε καθαρά   δοντάκια και σε μαύρα δοντάκια, καθώς στην πρώτη περίπτωση τα παιδιά απέφευγαν τα γλυκά ενώ στη δεύτερη όχι. Τα παιδιά εμπνεύστηκαν ακόμα και από το παραμύθι «Σοκολάκη και Ζαχαρούλα Τρυποδόντη».  
Το ίδιο παιχνίδι επεκτάθηκε σε δύο πολιτείες, στην πρώτη οι κάτοικοί της ήταν οπαδοί της υγιεινής διατροφής και στη δεύτερη της ανθυγιεινής. Τα παιδιά της πρώτης πολιτείας ήταν πιο υγιείς, πιο χαρούμενοι, δε δυσκολεύονταν στο περπάτημα. Από την άλλη, οι κάτοικοι της δεύτερης πολιτείας δεν ήταν υγιείς, ήταν πιο σκυθρωποί και η κίνησή τους ήταν νωχελική. Τα παιδιά κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι η υγιεινή διατροφή δε συμβάλλει μόνο στην υγεία μας, αλλά και στο πώς αισθανόμαστε και πώς αντιλαμβανόμαστε τον κόσμο γύρω μας. Έμπνευσή μας για αυτές τις δραστηριότητες αποτέλεσε το παραμύθι « Οι Σωματοφύλακες της κατσαρόλας».
Ανατρέχοντας στο αρχικό ιστόγραμμα διαπιστώσαμε ότι τις περισσότερες ερωτήσεις μας τις είχαμε ήδη λύσει. Έμενε, ωστόσο, ένα ακόμα. Ποια είναι η σωστή ποσότητα που πρέπει να τρώμε από κάθε τροφή; Σε αυτό το σημείο, δόθηκε η ευκαιρία στα παιδιά να συνειδητοποιήσουν πλέον ότι τα διαφορετικά συστατικά που περιέχει κάθε τροφή βοηθούν και ενισχύουν τον οργανισμό μας. Για παράδειγμα, τα φρούτα βοηθούν το ανοσοποιητικό σύστημα, το ψωμί μας δίνει ενέργεια, τα λαχανικά μας δίνουν βιταμίνες, το κρέας, το ψάρι και το γάλα χτίζουν το σώμα μας. Για αυτό ακριβώς το λόγο, οφείλουμε να τρώμε όλες τις τροφές και σε σωστές ποσότητες. Τι γίνεται, όμως, με τα γλυκά; Το ερώτημα αυτό ήταν πραγματικά δύσκολο να απαντηθεί. Ωστόσο, καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι γλυκά, παγωτά και οποιαδήποτε άλλη λιχουδιά μπορούμε να την τρώμε αρκεί να είναι σε μικρή ποσότητα και όχι πολύ συχνά. Οι μέρες που κύλησαν ήταν πραγματικά δημιουργικές. Μέσα από καθημερινές ελεύθερες και οργανωμένες δραστηριότητες η Υγιεινή Διατροφή κατείχε μία ξεχωριστή θέση στο ημερήσιο πρόγραμμά μας. Οι κανόνες που ετέθησαν από την αρχή του προγράμματος ακολουθούνταν πιστά. Τραγούδια με θέμα την υγιεινή διατροφή ακούγονται καθημερινά στο νηπιαγωγείο μας και μας υπενθυμίζουν τη σημασία της.
Βασικός  μας στόχος ήταν η ενεργοποίηση της σκέψης των παιδιών, καθώς και η συνεργασία μεταξύ τους. Όσον αφορά τη μεθοδολογία που ακολουθήθηκε κατά την υλοποίηση του προγράμματος η διαθεματική προσέγγιση, οι ομαδικές και οι ατομικές εργασίες,  τα παιχνίδια ρόλων, το θεατρικό και το δραματικό παιχνίδι συνέβαλαν ώστε τα παιδιά να προχωρήσουν όχι μόνο στην έρευνα και στη συλλογή πληροφοριών αλλά και στην ταξινόμηση δεδομένων και στη διαμόρφωση συμπερασμάτων.  
Τα αποτελέσματα της συγκεκριμένης δράσης, παρόλο που ολοκληρώθηκε πριν τα Χριστούγεννα συνεχίζουν να είναι ορατά. Το πρωινό και το μεσημεριανό εξακολουθεί να είναι ενταγμένο στα πλαίσια της υγιεινής διατροφής. Χυμοί με συντηρητικά, σοκολάτες, κρουασάν απουσιάζουν από το καθημερινό διαιτολόγιο των παιδιών. Γλυκά δίνονται μόνο σε γενέθλια ή ονομαστικές γιορτές. Παιδιά, γονείς και εκπαιδευτικοί ακολουθούμε πιστά την υγιεινή διατροφή μέσα από υγιεινές συνταγές για μπισκότα, κέικ και φυσικούς χυμούς. Άλλωστε, αυτός είναι ακριβώς και ο λόγος που το πρόγραμμα αυτό θα παρουσιαστεί στο τέλος της σχολικής χρονιάς. Τα παιδιά ήδη προετοιμάζονται για την προβολή των συμπερασμάτων τους, για την έκθεση των κατασκευών τους, ατομικές και ομαδικές. Σε ξεχωριστή θέση βρίσκονται τα τραγούδια που έχουν σχέση με την υγιεινή διατροφή, καθώς και ο εμπλουτισμός τους με δρώμενα και χορευτικές κινήσεις. Άλλωστε, η επίσκεψη της διατροφολόγου στο κλείσιμο της σχολικής γιορτής θα είναι μία επιβεβαίωση των όσων υπεράσπιζαν τόσο καιρό.     
Το συγκεκριμένο πρόγραμμα συνδέεται με όλες τις κατευθύνσεις του αναλυτικού προγράμματος. Αναλυτικά: μέσα από το ανθρωπογενές περιβάλλον, τα παιδιά γνώρισαν τις βασικές ομάδες τροφίμων και τα απαραίτητα συστατικά που κάθε μία περιέχει. Αντιλήφθηκαν ακόμα ότι είναι σημαντικό να τρώνε από όλες τις τροφές και σε μικρές ποσότητες.  Έμαθαν να ξεχωρίζουν τις ανθυγιεινές από τις βλαβερές τροφές και το πόσο επηρεάζουν όχι μόνο τη στοματική υγιεινή, αλλά και όλο το σώμα τους. Τέλος, είδαν τις παγίδες που κρύβουν κάποιες τροφές και έμαθαν να τις αποφεύγουν. Όσον αφορά την προφορική επικοινωνία, βελτίωσαν και εμπλούτισαν τον προφορικό τους λόγο μέσα από την παρουσίαση νέων λέξεων που εντάχθηκαν στο λεξιλόγιό τους. Έμαθαν να εκφράζουν ερωτήσεις και απορίες, να σέβονται τον άλλο όταν μιλάει και εκφράζει την άποψή του. Τους δόθηκε η δυνατότητα να αιτιολογούν τα πιστεύω τους με λογικά επιχειρήματα. Στην ανάγνωση, μπόρεσαν να εντοπίσουν λέξεις που έχουν σχέση με τη διατροφή και τις ομάδες τροφίμων. Στη γραφή αντέγραψαν, προσπάθησαν να γράψουν λέξεις και να λύσουν σταυρόλεξα με θέμα τη διατροφή. Με τη βοήθεια των εκπαιδευτικών είπαν και αποτύπωσαν αινίγματα και παροιμίες. Στα μαθηματικά, έφτιαξαν λίστες, έκαναν ταξινομήσεις, σειροθετήσεις και διατάξεις με τη χρήση αριθμών. Μέσα από τις διάφορες μορφές της τέχνης έκαναν κατασκευές με τη χρήση ποικίλων υλικών όπως, πυραμίδα υγιεινής διατροφής, αφίσες, στεφάνια, κολάζ, σουμπλά. Με το θεατρικό παιχνίδι μεταφέρθηκαν στον κόσμο της φαντασίας και παρουσίασαν τις πολιτείες της υγιεινής και της ανθυγιεινής πολιτείας και τις πόλεις με τα άσπρα και μαύρα δοντάκια, φαντάστηκαν ένα σακί ως παιδί και παρομοίωσαν το ανθρώπινο σώμα με ένα ρομπότ. Τα παιδιά ένιωσαν ισότιμα μέλη μίας ομάδας στα πλαίσια της οποίας συνεργάστηκαν για ένα σκοπό. Έμαθαν να σέβονται τη γνώμη και τη μοναδικότητα του άλλου, ανεξάρτητα τις διαφορές τους.
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι τέτοιου είδους δράσεις έχουν τη δυνατότητα να επηρεάσουν τον τρόπο που ένα παιδί διαμορφώνει τη στάση του για τη διατροφή ως ενήλικας στο μέλλον. Η ανάγκη για θετικά πρότυπα  γίνεται πιο απαραίτητη στις μέρες. Τα παιδιά συνεχώς βομβαρδίζονται από διαφημίσεις που τα προτρέπουν στην κατανάλωση βλαβερών για την υγεία τροφές. Καθήκον μας είναι να τα προστατέψουμε και να τους παρέχουμε τα κατάλληλα εφόδια για να θωρακιστούν και να πράξουν το σωστό για τη σωματική και ψυχική τους υγεία χωρίς να φτάνουμε σε υπερβολές. Επομένως, μαθητές, γονείς  και εκπαιδευτικοί έχουμε όλοι ένα κοινό στόχο: να γίνουμε όλοι οπαδοί της υγιεινής διατροφής.   


ΑΝΑΦΟΡΕΣ



    Δεσύπρη, Ε. (2007). Γνωρίζω την υγιεινή διατροφή. Εκδόσεις Παπαδόπουλος. Αθήνα.

        Δεσύπρη, Ε. (2008). Γνωρίζω το σώμα μου-τον ευατό μου.Εκδόσεις Παπαδόπουλος. Αθήνα.
   Μαρκαδάκη, Κ. (2014). Το στρουμπουλό τερατάκι. Εκδόσεις Μίνωας. Αθήνα.
    Μπασλάμ, Δ. (2007). Ο Αγησίλαος. Εκδόσεις Επόμενος Σταθμός. Αθήνα.
Ράσελμαν, Α. (1995). Σοκολάκης και Ζαχαρούλα Τρυποδόντη. Εκδόσεις Άμμος. Αθήνα.
Ράσελμαν, Α. (1996). Ο Μάκης Ενζυμάκης και η μάχη στο στομάχι. Εκδόσεις Άμμος. Αθήνα.
Τερκεσίδου, Λ. (2009). Οι Σωματοφύλακες της κατσαρόλας. Εκδόσεις Ταξιδευτής. Αθήνα.
Τριβιζάς, Ε. (2001). Η Δόνα Τερηδόνα και το μυστικό της γαμήλιας τούρτας. Καλέντης. Αθήνα.
Χαρατζή-Γιωτάκη, Ε. (2009). Το φαγητό δεν είναι μόνο για να χορταίνουμε. Εκδόσεις Μεταίχμιο. Αθήνα.
Επίσης η συγκεκριμένη ιστοσελίδα μας έδωσε πολλές ιδέες για πίνακες αναφοράς: http://dreamskindergarten.blog